Krachttraining voor als je ouder bent

krachttraining voor als je ouder bent

Krachttraining voor als je ouder bent is belangrijker dan de meeste mensen denken. Vaak denken mensen als ze ouder zijn dat het nou eenmaal zo is en dat ze moeten accepteren dat ze zwaarder zijn geworden of dat de billen zijn gaan hangen.

 

Dat is natuurlijk gewoon enorme onzin! Ook als je ouder bent kan je gewoon er nog goed en gezond uitzien. Dat mensen dat als excuus gebruiken komt vanuit een zwakke mindset. Ook als je ouder bent kan je krachttraining doen, het is zelfs heel goed voor je!

 

Maar als je nou krachttraining gaat doen als je wat ouder bent moet je dan anders trainen? wat voor voordelen heeft het? Waar moet je beginnen?

 

Wij hebben het voor jou uitgezocht! Na het lezen van deze blog ben je helemaal overtuigd dat je ook krachttraining kan doen als je ouder bent. Na het lezen van de blog neem je gelijk contact op met een persoonlijke coach en ga je echt eens actie ondernemen. Zorg ervoor dat je gezond oud word. Dat wilt toch iedereen.

Voordelen van krachttraining voor ouderen.

In onze blog over de voordelen van krachttraining gaven we al aan dat het een belangrijke rol speelt om langer onafhankelijk te zijn. Maar we zetten alsnog even de voordelen van krachttraining voor jou op een rijtje. Want naast onafhandelijkheid heeft krachttraining nog veel meer voordelen.

 

Voordelen van krachttraining:

1. Verlaagt een te hoge bloeddruk.
2. Snellere stofwisseling.
3. Kan meer dingen zelf doen in het dagelijkse leven.
4. Meer stabiliteit.

 

De beperkingen in activiteiten die ouderen ondervinden worden onder andere veroorzaakt door een verlies aan spierkracht. Het is aangetoond dat krachttraining de spierkracht en functionele status van ouderen kan verhogen.

 

Krachttraining voor ouderen is belangrijker dan cardio training, op latere leeftijd is het belangrijker om de spierkracht te behouden of eventueel te vergroten waar mogelijk. Sterkere spieren zorgen voor een betere functionaliteit en mobiliteit. Eigenlijk wordt trainen op kracht alleen maar belangrijker hoe ouder je wordt.

 

Nog een aantal belangrijke punten:

1. Voorkomt verlies spiermassa
2.Je voelt je gezonder en sterker
3.Vermindering van klachten als artritis, osteoporose, diabetes en rugpijn.

 

Al deze voordelen bewijzen maar weer hoe belangrijk het is om krachttraining te doen als je ouder bent. Veel van deze punten zie je niet perse aan je lichaam, dit zijn voordelen die zich afspelen in je lichaam. Hierdoor kan je motivatie zakken, dit kan ervoor zorgen dat je stopt met trainen, omdat je nogsteeds een ‘zwemband’ hebt. Hoe kan je nou gemotiveerd blijven en voelen dat het goed is om op kracht te trainen voor je lichaam.

Hoe blijf je gemotiveerd?

Fitness is eigenlijk een hele ondankbare sport en dan vooral als je pas op latere leeftijd begint. Je hebt waarschijnlijk te lang gewacht met actie ondernemen. Je bent al een tijdje ontevreden over je lichaam en nu wil je eigenlijk zo snel mogelijk resultaat. Puur omdat je zelf te lang hebt gewacht om actie te ondernemen.

 

Fitness is een ondankbare sport omdat je niet binnen 2 weken resultaat ziet. Althans, als je niet gelijk op een crashdieet gaat. We gaan hier even van de situatie uit dat je op een normale manier met je voeding omgaat en ongeveer 3 a 4 keer per week traint. Je eet normaal, je traint 3 keer per week maar ziet nog niks op de weegschaal. Waarom gebeurd er niks? We gaan ervan uit dat je niet stiekem smokkelt met je eten en echt goed 3 keer per week traint en niet half. Je lichaam heeft tijd nodig, als je een week op je voeding let val je zeker wel af, maar voornamelijk aan vocht. Het verliezen van vet duurt wat langer en heb je dus meer geduld en doorzettingsvermogen voor nodig.

 

Ookal zie je niet op de weegschaal of in de spiegel een gigantisch verschil, je voelt toch aan je lijf dat er iets is veranderd. Je voelt je energieker, je ogen stralen weer en je merkt dat je sterker wordt. Dit is eigenlijk ook al mega goed resultaat! Je kan weer de moeder of vader zijn die je wilt zijn. Je kan gek doen met de kinderen en een uur achter ze aan rennen zonder pijntjes en 2 longen die bijna uit elkaar klappen. Focus je daar eerst op en zodra je dit voelt weet je ook dat je daarna echt wel verschil gaat zien in de spiegel.

 

Heb geduld en heb je moeite om gemotiveerd te blijven zorg dan voor een sport maatje of een trainer die jou gemotiveerd kan houden tijdens dit proces.

Hoe moet je trainen als je ouder bent?

Moet je anders krachttraining doen als je ouder bent? Moet je voorzichter doen? Moet je je lichaam beschouwen alsof het van suiker is gemaakt?

 

Nee, nee, nee! Je kan gewoon normaal krachttraining doen als je ouder bent. Moet je dit opbouwen? Ja, maar dat is niet anders dan wanneer je 20 jaar bent. Je moet altijd gewicht opbouwen en zorgen dat eerst de techniek goed is. dat geldt voor elke leeftijd.

 

Of je nou jong of ouder bent, je begint altijd met eerst de techniek goed onder de knie te hebben voordat je aan de slag gaat met de grote gewichten. Als alle technieken goed zijn dan bouw je langzaam op met gewicht. Daarnaast moet je altijd aangeven als een oefening niet goed voelt, mocht je bij een trainer trainen. trainers kunnen zien of de techniek goed is ja of nee, maar kunnen niet voelen wat jij voelt. Dus of je nou jong of oud bent, altijd aangeven als iets niet goed voelt.

 

Stappenplan krachttraining:

1. Techniek oefenen
2. Gewicht opbouwen
3. Volhouden

‘Ik kan helemaal geen squat maken!’

Dit is ook reactie die we vaak krijgen als we aangeven dat ook ouderen mensen gewoon krachttraining kunnen doen. De reactie is vaak dat ze dat helemaal niet kunnen of dat ze nu al mega stijf zijn. Dit zou juist een reden moeten zijn om wel te beginnen met trainen. je lichaam past zich aan aan wat je doet. Dus zit jij de hele dag binnen en beweeg je niet, dan raakt je lichaam daar aan gewend. Maar ben jij elke dag lekker aan het fietsen of wandelen dan blijven je beenspieren sterk ookal ben je ouder.

 

Hoe slechter jij je lichaam behandelt, hoe slechter je je ook gaat voelen.

 

In het begin is het rustig opbouwen en misschien wel meer herhalingen, dit ligt helemaal eraan per persoon. Maar laten we 1 ding uitsluiten, ook als je ouder bent kan je gewoon krachttraining. De weg is misschien wat langer omdat je pas op latere leeftijd bent begonnen, maar dat betekend niet dat het niet kan.

 

Dus iedereen die zegt dat je geen krachttraining moet doen als je ouder bent heeft geen verstand van wat ze zeggen. Ook als je geen 18 meer bent kan je gewoon een squat maken. De kans is groot als je daarvoor nooit hebt getraind dat we ook goed aan de mobiliteit moeten werken, maar een squat maken kan zeker. Je valt niet uit elkaar als je het probeert.

krachttraining voor als je ouder bent mobiliteit

Hoe moet je beginnen met krachttraining

Als je zelf al wat kennis hebt over krachttraining of altijd al hebt gedaan, kan je natuurlijk dit zelf weer oppakken. Heb je nou nog nooit een gym vanbinnen gezien? Dan is het handiger om een coach bij jou in de buurt op te zoeken. Die kan je dan helpen met je kennis vergroten en je helpen met de juiste techniek.

 

Een trainer kan je ook helpen met het opbouwen van het gewicht en helpt je om meer zelfvertrouwen te krijgen. Door meer zelfvertrouwen ga je zien dat je lichaam zoveel meer aankan dan dat je denkt. Zelfs wanneer je ouder bent! Je bent nogsteeds niet van suiker gemaakt.

 

Dus of je nu de hele dag achter de geraniums zit of dat je nog elke dag lekker actief bent. Voor allebei heb je veel baat erbij om krachttraining te doen. Je wordt meer zelfstandig of je blijft langer zelfstandiger en wie wilt er nou niet op zo’n manier oud worden?

 

Hoe vet is het om bijvoorbeeld een box jump te kunnen doen als je 60 bent?

 

Hoe je moet beginnen met krachttraining is heel simpel eigenlijk. Neem contact op met een trainer of start gewoon NU. Na het lezen van deze blog moet je er wel overtuigd van zijn dat krachttraining goed voor je is als je gezond oud wilt worden, dus wat houdt je nog tegen?

 

oke, laat ik je een beetje helpen!

 

Stappenplan beginnen met krachttraining:

1. Ga naar google en typ in: personal trainer Leidschendam.
2. Klik op Body Inverso 😉
3. Vraag een proefsessie aan
4. Bovenstaande stappen niet nodig? Neem dan NU actie.

 

Het is niet moeilijk, je moet het gewoon doen en actie ondernemen. Het is zonde om het niet te doen en vervolgens over een paar jaar al met een rollator te lopen. Terwijl je ook de keus had om gezond oud te worden zonder een rollator.

Vond je het interessant? Deel het!

 

Lees ook onze andere blogs

Is krachttraining noodzakelijk voor resultaat

In deze blog gaan we vertellen waarom krachttraining niet alleen leuk is, maar ook zorgt voor beter resultaat.

Waarom krachttraining voor vrouwen

Lees hier alles over de voordelen van krachttraining voor vrouwen. Veel vrouwen durven geen krachttraining te doen, laat mij je helpen om met zelfvertrouwen te beginnen in de sportschool.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

trainer Joshua helpt een klant tijdens een personal training sessie

ADRES

Oude middenweg 229A
2491 AG Den Haag

Gratis parkeren