Invloed van slaaptekort op afvallen

effecten van slaaptekort op gewichtsverlies

Invloed van slaaptekort op afvallen kan groter zijn dan je denkt. Slaap is een van die dingen die zwaar wordt onderschat. Standaard te weinig slapen heeft meer negatieve gevolgen dan dat je zou denken! Lees het hele artikel en kom erachter wat voor effecten een slaaptekort heeft op gewicht verliezen.

 

Wat is een slaaptekort?

Een slaaptekort betekent dat je niet genoeg slaap pakt elke avond. Gemiddeld slaapt een mens 8 uur per nacht. Dit is ook het aantal uren wat ideaal is om te slapen. Toch kan het aantal uren per persoon verschillen. Sommige mensen hebben meer dan 8 uur slaap nodig om zich niet vermoeid te voelen gedurende de dag en andere mensen kunnen met minder dan 8 uur slaap zich helemaal energiek voelen de hele dag.

 

Mensen herkennen een slaaptekort vaak aan dat ze overdag heel moe zijn en zich futloos voelen. Je futloos voelen is een seintje dat je lichaam geeft als je op korte termijn veel slaap mist. Op lange termijn kunnen er hele andere effecten van slaaptekort omhoog komen. Dit kan in sommige gevallen heftiger zijn dan dat je denkt. Te weinig slapen heeft meer impact op je lichaam dan dat je denkt.

 

Effecten slaaptekort

Eigenlijk zijn alle effecten van te weinig slapen niet goed. Je hebt kortdurend slaaptekort en chronische slaaptekort.

 

Effecten kortdurend slaaptekort:

  • Vermoeid gevoel
  • Energiegebrek
  • Veel geeuwen
  • Slechte concentratie
  • Hoofdpijn

 

Een paar nachten niet goed slapen is niet het einde van de wereld. Je voelt je de dag erna vooral wat minder energiek. Het wordt pas een probleem als het slechte slapen blijft aanhouden, dan bouw je namelijk een slaapschuld op. Als je langdurig slaaptekort hebt heet het ook wel chronisch slaaptekort.

 

 

Effecten chronische slaaptekort:

  • Geheugen- en concentratieproblemen
  • Gebrek aan energie
  • Slecht humeur
  • Aantasting van spraakvermogen
  • Reactiesnelheid verminderd
  • Hoofdpijn
  • Slechter immuunsysteem

 

Deze effecten zijn gelijk een stuk minder leuk en ook nog een stuk moeilijker om van af te komen ook. Chronische slaaptekort is daarom ook moeilijker om van te herstellen. Dit kost tijd en geduld.

hoe werkt afvallen als je te weinig slaapt

Invloed van te weinig slaap op afvallen

Te weinig slapen heeft zeker wel effect op je lichaamsgewicht. Door elke nacht te weinig slaap te pakken wordt afvallen niet makkelijker. Door een slaaptekort mis je een stuk energie elke dag, hierdoor gaat je lichaam het seintje geven dat die suiker wilt. Zodra je lichaam dat seintje geeft krijg jij die lekkere trek! Je gaat opzoek naar koekjes, snoep of een energie drankje. Deze producten bevatten veel suiker en ook veel calorieën. Hierdoor kom je makkelijker aan in gewicht. Als je wel genoeg slaapt zal je lichaam dit seintje niet geven en heb je veel minder verleiding om te snoepen.

 

Voordat je gewicht gaat verliezen wil je kritische kijken naar hoe de kwaliteit van je slaap is. Is dit nog niet ideaal? Zorg dan eerste ervoor dat je je slaap verbeterd, anders wordt afvallen alleen maar een brok van ergernis als het niet lukt vanwege je slaaptekort. Verbeter eerst je slaap en ga dan pas je focussen op je voeding en training(als je dit niet al doet). Ook afvallen is een proces, doe het stap voor stap. Beter stap voor stap dan alles tegelijkertijd doen en dan weer vervallen in oude gewoontes.

 

Hoe kan jij je slaap verbeteren?

Nu we hebben besproken wat er gebeurd als je te weinig slaapt is het nu tijd om je slaaptekort aan te pakken. Genoeg slapen is niet alleen fijn, maar heeft ook effect op het behalen van je doelen. Zelf ben ik groot fan van een avondroutine creëren. Dit hoeft niet een uur of twee uur te duren deze routine, maar gewoon een routine waarbij je je gaat voorbereiden om eens heerlijk te gaan slapen.

 

Voorbeeld van een avondroutine:

  • Warm douchen.
  • Halfuurtje of een uurtje lezen in een boek.
  • Geen beeldschermen meer een uur voordat je gaat slapen.
  • Mobiel uitzetten uur voordat je gaat slapen.
  • Vast tijdstip gaan slapen.
  • Zonder shirt slapen.

 

Je kan natuurlijk zelf een indeling maken van een avondroutine, voor iedereen is het weer anders wat ontspanning brengt in de avond. Raad ik wel aan om de beeldschermen een uur voor het slapen gaan uit te zetten. Dit zijn extra prikkels waardoor je juist actief wordt. Door die prikkels weg te halen zal je al wat meer ontspannen zijn en meer moe zijn in de avond.

 

Wat voor je boek leest maakt echt niet uit. De ene leest een zelfontwikkeling boek, de ander een fictie boek en een ander bladdert even door een tijdschrift. Zolang het maar relax voelt om wat te gaan lezen. Hoeveel bladzijdes je leest zal verschillen per dag. Doordat je wat meer vermoeid bent kan je ook een paar bladzijdes lezen en heb je meer energie kan je een paar hoofdstukken lezen.

 

Mobiel uitzetten of op vliegtuigstand zetten is echt een top iets om te doen. Tegenwoordig gebruikt iedereen zijn/haar mobiel als wekker, maar ook alle mailtjes en berichten komen op diezelfde mobiel binnen. Daarnaast licht je mobiel op als je een bericht krijgt en trilt je mobiel, dit kan triggers zijn om alsnog op je mobiel te gaan kijken en te reageren. Vervolgens heb je alsnog die prikkels voor het slapen gaan. Door je mobiel uit te zetten of op vliegtuigstand te zetten krijg je geen meldingen en heb je geen verleiding om toch nog even nutteloos te aan scrollen op je mobiel.

 

Door op hetzelfde tijdstip elke dag te gaan slapen creëer je structuur in je avondroutine. Probeer ook elke ochtend op hetzelfde tijdstip op te staan. Wordt je eerder wakker omdat je lijf nog niet gewend is aan meer slapen? Prima, gewoon door blijven zetten met je routine en dan wordt het vanzelf beter.

 

Voor mensen die licht slapen of altijd onrustig slapen kan het helpen om zonder shirt te slapen. Een shirt beweegt mee als je draait in bed en het kan zijn dat die niet lekker zit. Hierdoor wordt je wakker om je shirt goed te trekken. Als je geen shirt aan hebt kan je je vrij bewegen zonder dat je wordt belemmerd. Dit kan helpen om een hele nacht door te slapen en niet steeds wakker te worden.

Tijd voor actie

Doe niet alles tegelijkertijd maar pak het stap voor stap aan. Focus je eerst om je slaap te verbeteren en ga dan aan de slag met je voeding en training.

 

Kijk kritische naar hoe je slaap nu is en schrijf op wat je eraan kan verbeteren. Werk het lijstje stap voor stap af. Je slaap verbeteren is niet binnen 1 dag geregeld, dit gaat tijd kosten en neem hier ook de tijd voor. Afvallen kost ook tijd dus doe niks gehaast. Als je slaap is verbeterd en de avondroutine goed in je ritme zit kan je doorpakken met je voeding.

 

Over voeding heb ik al meerdere artikelen geschreven. Lees hier de blog over een stappenplan om gewicht te verliezen. Ik wil er toch nog 1 ding over zeggen: afvallen kost tijd, heb geduld met je lichaam! Iedereen kan een crash dieet volgen en na zo’n dieet weer terug vallen in oude gewoontes en het verloren gewicht er weer aan eten. Dit is  niet je doel met afvallen, je wilt dat dat gewicht niet meer terug komt. Focus je op de lange termijn en leer jezelf nieuwe gewoontes aan. Dan pas zorg je ervoor dat het gewicht wat je afvalt er ook niet meer aankomt. Focus je op duurzaam resultaat.

 

Als laatste wil je natuurlijk ook lekker sporten en je fit en energiek voelen. Doe dan vooral krachttraining en niet alleen maar cardio. Het beste is een combinatie van krachttraining en wandelen of zwemmen bijvoorbeeld. Je hoeft niet hard te lopen om gewicht te verliezen! Wandelen, oftewel cardio, is goed voor je gezondheid en krachttraining is ook op de lange termijn heel goed voor je. Lees hier waarom iedereen aan krachttraining zou moeten doen>>>

 

Schrijf je plan uit en voer deze stap voor stap uit. Begin met je slaap en ga dan het lijstje af voor je voeding en trainingen. Het kost tijd, maar uiteindelijk is het het waard en zal je ervaren dat je slaaptekort echt invloed heeft op gewicht verlies. Vindt je het moeilijk om het plan vol te houden of wil je graag met iemand over je plan sparren? Twijfel dan niet om mij een mail te schrijven met je vragen!

 

You got this!

Vond je het interessant? Deel het!

 

Lees ook onze andere blogs

Is krachttraining noodzakelijk voor resultaat

In deze blog gaan we vertellen waarom krachttraining niet alleen leuk is, maar ook zorgt voor beter resultaat.

Waarom krachttraining voor vrouwen

Lees hier alles over de voordelen van krachttraining voor vrouwen. Veel vrouwen durven geen krachttraining te doen, laat mij je helpen om met zelfvertrouwen te beginnen in de sportschool.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

trainer Joshua helpt een klant tijdens een personal training sessie

ADRES

Oude middenweg 229A
2491 AG Den Haag

Gratis parkeren