Stappenplan voorbereiden op je training in Den Haag

Training voorbereiden in Den Haag

Stappenplan voorbereiden op je training in Den Haag is een blog die gaat over hoe jij je zo goed mogelijk kan voorbereiden op je training. Het is meer dan alleen jezelf naar de sportschool toe slepen op het laatste moment. Hoe beter je voorbereiding is, hoe beter je training zal gaan.

 

Waarom voorbereiden op je training?

Je goed voorbereiden is het halve werk, wordt er gezegd! Dat is echt zo, ookal zou je denken dat het totaal niet uitmaakt. Juist door je goed voor te breiden is de kans 99,99% dat je ook echt gaat trainen en dat je je niet laat verleiden om lekker op de bank neer te ploffen.

 

Juist door je goed voor te bereiden ben je er mentaal al mee bezig. Doordat je er mentaal al helemaal klaar voor bent om te trainen ga je eerder sporten dan wanneer je spontaan even wilt sporten. Door de juiste voorbereiding ga je vol motivatie en energie je training in gaan.

Stap 1 je training inplannen

 Je training inplannen van te voren zorgt ervoor dat je niet stiekem andere afspraken inplant op het tijdstip van je training. Door het van te voren in te plannen weet je waar je aan toe bent en kan je makkelijker andere afspraken er omheen plannen. Zet het dus in je agenda, maar dan niet als een dagtaak. Blok een uur in je agenda om te sporten (bijvoorbeeld om 20:00 uur).

 

Als je gelijk voor een week je trainingen al inplant zorgt dit voor rust in je hoofd en bereidt je jezelf mentaal al de hele week erop voor dat je dan gaat trainen. Als je traint met een personal trainer plan je natuurlijk samen met hem/haar je trainingen in. Het voordeel hiervan is dat je bijvoorbeeld gelijk voor een hele maand je trainingen al kan plannen. Nog meer rust in je hoofd! Daarnaast verzet je minder snel een training als je weet dat je trainer op je staat te wachten. Geen uitstelgedrag en gewoon doen!

 

Stap 2 eten voor je training

Als je met volle energie wilt gaan trainen moet je dat niet doen op een lege maag. Zorg ervoor dat je ongeveer een uurtje voor je training een kleine maaltijd eet. Eet voor je training niet een mega grote maaltijd of eentje die heel erg vult. Met een te volle buik sporten is niet prettig.

 

Eet een kleine maaltijd die rijk is aan eiwitten. Wanneer je eiwitten eet maakt niet zoveel uit. Dit mag voor of na je training of zelfs allebei. Het gaat uiteindelijk om het aantal eiwitten per dag wat je binnen krijgt.

 

Waarom jij genoeg eiwitten wilt eten:

  • Zorgt voor een verzadigd gevoel
  • Zorgt voor herstel
  • Zorgt voor spieropbouw

 

Ook als je nog niet sport of net bent begonnen met trainen heb je eiwitten nodig. Dit hoeft niet perse een eiwitshake te zijn. Je kan ook ervoor zorgen dat bij elke maaltijd een eiwit bron zit. Hoe weet je nou welk product een eiwitbron is? Kijk op de achterkant waar alle voedingswaarden staat. Vergelijk eiwitten, koolhydraten en vetten met elkaar en als eiwitten het hoogste is, is het dus een eiwitbron.

 

Om het jezelf niet al te moeilijk te maken kan je ervoor zorgen dat je bij elke maaltijd een eiwitbron eet. Zo is de kans bijna 100% dat je genoeg eiwitten binnen krijgt per dag.

 

Neem dus een maaltijd voor je training waar een eiwitbron en koolhydraatbron in zit en zorg ervoor dat de portie niet te groot is. Je wil verzadigd zijn tijdens de training en niet de hele training je eten opboeren. Eet ongeveer een uurtje voor een training een kleine maaltijd en dan heb je meer dan genoeg gegeten om je training door te komen zonder honger en met genoeg energie voor elke oefening.

 

Stap 3 juiste kleding aandoen

Je zou denken dat dit niks doet, maar dit zorgt er juist voor dat je je training helemaal kan vlammen!

 

Juist door een outfit aan te doen waar jij je lekker in voelt ga je met meer zelfvertrouwen naar de sportschool. Zodra je je lekker voelt en je zelfverzekerd voelt ga je ook met dit gevoel je training in. Hierdoor heb je meer focus tijdens je training en zit je niet steeds in de spiegel te kijken of je er wel goed uitziet in die outfit. Als jij je zelfverzekerd en sterk voelt, zal dit zich ook uiten in je training. Je ziet dan een sterk en zelfverzekerd persoon in de spiegel staan en diegene ben jij!

 

Stap 4 muziek

Deze stap is heel persoonlijk. De ene persoon luistert graag naar klassieke muziek en de ander naar hardcore tijdens de training. De bedoeling van muziek is om je in de sfeer te krijgen en te houden tijdens de training, het kan net even dat extra zetje geven. Zelf geef ik de voorkeur aan hardcore tijdens mijn training. Als ik onderweg ben naar de sportschool doe ik alvast de juiste muziek aan om al in de juiste mindset te komen voor mijn training.

 

Welke muziek het beste bij jou past zal je moeten uitproberen. Probeer elke training een andere muziekstyle en dan kom je er zelf achter wat het beste past bij jou training. Zet vooral de muziek lekker hard en zorg ervoor dat je in je eigen bubbel zit. Doordat je in je eigen bubbel zit heb je meer focus op de oefeningen en geen afleiding van andere prikkels in de gym.

 

Stap 5 fietsen naar de sportschool

Muziekoortjes in je oren, fiets pakken, tas op je rug en een vette sportoutfit aan en dan ben je helemaal klaar om naar de sportschool toe te gaan. Door te gaan fietsen of te wandelen naar je sportschool toe is je lichaam al warm en kan je je 100% focussen op het kracht gedeelte van je training. Dat scheelt weer 10 minuten cardio doen!

 

Tijdens het fietsen naar de sportschool kan je alvast de juiste muziek aan zetten om helemaal in de sfeer te komen om een uur te gaan knallen. Dan kom je warm en met de juiste mindset aan in de gym. Ready to kick some ass!

 

Stap 6 je oefeningen visualiseren

Je bent aangekomen bij je sportschool met tetterende muziek in je oren en je loopt in je mooiste outfit de gym in. Dan is het tijd voor de laatste stap: je oefening visualiseren.

 

Als je zelf traint in de sportschool ga ik er even vanuit dat je van te voren als weet wat je gaat trainen en hoe zwaar je alles gaat doen. Voordat je gaat beginnen met je oefeningen wil je even in je gedachten doornemen hoe de techniek is van de oefening, waar je op moet letten, wat voor beweging het is en hoe het voelt. Op deze manier heb je jezelf helemaal voorbereidt op de oefeningen. Je hebt niet alleen de juiste mindset en zin in om te trainen, maar je hebt ook even de focus gelegd op hoe een oefening moet voelen en de bijbehorende techniek.

 

Mocht je onder begeleiding van een coach trainen, dan zal je misschien niet altijd precies weten wat je van te voren gaat trainen. mocht je dat wel weten kan je net als hierboven je op deze manier de oefeningen gaan visualiseren.

 

Als je een trainer/coach hebt doe je dit proces samen met je trainer. Je zal wel denken hoe dat dan precies werkt! Een trainer maakt jouw trainingsschema dus misschien weet je van te voren niet precies welke oefeningen je gaat doen of met welk gewicht. Je trainer vertelt tijdens de training de oefening en doet deze ook voor. Vanaf dit moment kan jij je al gaan focussen op het visualiseren van de oefening.

 

Aangezien je trainer de oefening voordoet heb je gelijk een goed plaatje in je hoofd en je trainer geeft ook de juiste cues waar je op moet letten met de oefening. Zodra jij de oefening gaat uitvoeren zal je trainer de cues herhalen en aanwezigen geven.

 

Als je bij een personal coach sport kan je dit van te voren doen als je al weet welke oefeningen er gaan komen en anders zal je dit tijdens de training doen samen met je coach.

voobereiden en visualiseren van je oefening in Den Haag

Tijd om te gaan trainen

Zo, dan is het nu tijd om te gaan trainen en heb je jezelf goed voorbereidt op je workout. Doe deze voorbereiding elke keer weer, dan ga je elke training in met een goed gevoel en de volle focus op je training.

 

Nu heb je helemaal geen smoesjes meer om niet te gaan sporten met deze goeie voorbereiding! Heel veel succes met je training en ga er vooral van genieten.

Vond je het interessant? Deel het!

 

Lees ook onze andere blogs

Het belang van het zijn van een rolmodel

Ouders zijn voor de kinderen een rolmodel en nemen vaak het gedrag van de ouders over. In dit artikel gaan we het hebben over hoe jij je kinderen kan motiveren om te sporten en gezonder te leven.

Waarom je meer resultaat behaalt met een coach

Waarom behaal je nou meer resultaat met een coach? We gaan kijken waarom coaching zorgt voor succes in het behalen van je doelen en welke aspecten belangrijk zijn om mee te nemen in de coaching.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

trainer Joshua helpt een klant tijdens een personal training sessie

ADRES

Oude middenweg 229A
2491 AG Den Haag

Gratis parkeren