Voordelen van krachttraining.

krachtraining van trainer joshua

Veel mensen trainen tegenwoordig in de sportschool. Je hebt daar keuze uit groeplessen en zelfstandig trainen of misschien zelf wel trainen met een personal trainer. Wat je ook doet in de sportschool, iedereen doet eigenlijk maar 2 dingen: Cardio- of krachttraining. Mensen moeten bij krachttraining gelijk denken aan bodybuilders en gigantische biceps. Dit gebeurd echt niet zomaar en bij 99% gaat dit ook nooit gebeuren. Het is eigenlijk een vertekend beeld van krachttraining. Trainen op kracht heeft namelijk veel meer voordelen dan er goed uit te komen te zien. Wij hebben voor jou 5 voordelen van krachttraining op een rijtje gezet.

Krachttraining vergroot onafhankelijkheid ouderen.

Ouderdom gaat gespaard met het verlies van spiermassa. Maar dit is eigenlijk iets wat we juist niet willen. Hierdoor wordt je juist meer afhankelijk van anderen. Door krachttraining te doen en dagelijks lekker te bewegen houdt je jezelf fit en sterk, ook als je ouder bent.

 

Wat zijn gevolgen van niet sporten?

1. Hoge bloeddruk
2. Een verlaagde stofwisseling
3. Meer moeite om dagelijkse bezigheden zelfstandig te doen.
4. Instabiliteit.

 

Het belang van krachttraining voor ouderen.

Het is dus zeker wel van belang dat oudere mensen krachttraining doen om de gezondheid te behouden. Daarnaast heeft het veel positieven effecten op ouderen zoals verhoogde botdichtheid, verhoogde coördinatie, spierkracht en minder hoge bloeddruk. Dit zijn allemaal belangrijke aspecten om langer zelfstandig te zijn met het uitvoeren van dagelijkse activiteiten.

 

Krachttraining en personal training is dus zeker niet alleen voor de mensen die grote spierballen willen hebben.

Verlaagt lage rug klachten(mits goed toegepast)

Wie kent het niet….na een lange dag achter de laptop last van je onderrug. Veel mensen hebben tegenwoordig last van de onderrug door zittend werk. Nu in deze corona tijd is dit alleen nog maar erger geworden. Mensen zitten eigenlijk de hele dag door. Ze werken zittend, ze eten een lunch zittend, ze zitten in de auto en ze zitten s ’avonds op de bank. Klinkt dit je bekend in de oren? Maar hoe kunnen we deze lage rug klachten verminderen door krachttraining?

 

Wat moet je trainen om rug klachten te verminderen?

de bilspieren trainen is niet alleen leuk zodat je mooie ronde billen krijgt maar heeft ook daadwerkelijk een functie! Je bilspieren is een van de spieren die rondom je onderrug plaatsvind. Het is dus belangrijk om alle spieren rondom je onderrug te versterken. Dus vanaf vandaag train je billen(ook de mannen onder ons).

 

Buikspieren trainen is hierbij ook heel belangrijk en dan niet te vergeten ook de diepliggende buikspieren. Deze zorgt ervoor dat je wervelkolom mooi en stabiel blijft, dus is heel belangrijk dat deze goed worden getraind. Dit kan je doen door bijvoorbeeld planking, deadbugs, side plank etc. dit zijn alleen specifieke oefeningen. Je traint je core ook bij oefeningen zoals een deadlift, squat, lunges etc. weet je nou niet hoe je deze oefeningen correct moet uitvoeren of voel je juist je onderrug tijdens deze oefeningen? Neem dan contact op met een personal trainer en vraag om advies en/of begeleiding.

 

De laatste spiergroep die heel belangrijk is om je rug klachten te verminderen is je rug/schouders. We bedoelen dan specifiek achterkant van je schouders en tussen je schouderbladen in. Doordat veel mensen nu thuis werken en dus niet een goede stoel hebben zoals op kantoor zit je dus eigenlijk in een hele ongelukkige houding. Door deze houding gaan de spieren tussen je schouderbladen en achterkant schouder helemaal verslappen. Dus het is belangrijk dat we die blijven trainen en versterken. Zodat we met een juist postuur achter ons bureau zitten en hierdoor dus ook minder rug klachten krijgt.

Beschermt spiermassa tijdens een periode van gewichtsverlies.

Veel mensen doen alleen maar cardio, omdat ze denken dat dat de enige manier is om af te vallen. Klopt, je valt zeker af als je meer calorieën verbrand op een dag dan dat je eet. Toch zijn veel mensen niet tevreden als ze alleen maar cardio doen. In plaats van strakke gespierde billen, krijgen ze slappe billen bijvoorbeeld. Als je krachttraining doet terwijl je gaat afvallen wordt je spiermassa beschermt.

 

Als we in een calorie tekort zitten moet ons lichaam ergens energie vandaan halen, dit doet het lichaam door reserves te gebruiken, waaronder vet en spiermassa. Door gerichte krachttraining te doen kunnen we ons lichaam een signaal geven dat we die spieren nog hard nodig hebben. Je lichaam zal deze dus minder snel afbreken. Wanneer je lichaam spierweefsel opbouwt, verbrandt het continu energie en vet. Naarmate je spiermassa toeneemt, kan je lichaam meer calorieën/energie verbranden. Hierdoor neemt uw basaal metabolisme (BMR) toe, wat helpt bij het afvallen.

 

Dus als je gewicht wilt verliezen maar niet je spiermassa…. Krachttraining is dan het juiste antwoord.

Vergoot je zelfvertrouwen

De meeste mensen weten wel dat fitness een grote ego booster is. Dankzij die persoon in de sportschool die hard loopt te schreeuwen over hoe sterk die is en ook nog eens zonder shirt rondloopt (oke, een tanktop waarbij alles alsnog is te zien).

 

Laten we het nu hebben over het soort zelfvertrouwen wat wij bedoelen. Voor de mensen die al een tijdje sporten zal dit moment herkenbaar zijn. Maar hier is een voorbeeld van wat krachttraining doet met je zelfvertrouwen.

 

Story time:

Er was eens een moment dat je bedacht dat je naar je sportschool ging om heerlijk te sporten en fit te worden. Je scant je pas, loopt naar binnen en stapt het krachthonk binnen. Grote mannen, hele grote mannen en ook grote vrouwen, heel veel gewichten en veel kieskeurige blikken om je heen. Ja, dat is zeer ongemakkelijk en je voelt je echt 100% een groentje in de gym. Maar je gaat zelf onderzoek doen naar oefeningen en technieken of je neemt een personal trainer in de arm of een online coach. Je gaat meer kennis op doen en je gaat aan de slag. Je gaat zwaarder trainen en voelt je steeds meer op je gemak met oefeningen doen. En daar heel stiekem om het hoekje komt je zelfvertrouwen. Je zelfvertrouwen groeit, je kennis groeit en je begint het echt te zien als je nieuwe hobby en passie. Je hebt het naar je zin in de sportschool. Resultaat is ook goed te zien en hierdoor begin je steeds meer te stralen. Hoppa, daar sta je dan met opgeheven hoofd een deadlift te doen in het krachthonk.

 

Door dit zelfvertrouwen ga je dit niet alleen toepassen in de sportschool, maar ook in je dagelijkse leven. je hebt meer energie om buiten te spelen met je kinderen. Meer vastberaden om te gaan voor een promotie. Meer drive om in slechte tijden door te pakken. Dat is wat krachttraining met je doet.

Betere lichaamscontrole en lichaamsbewustzijn.

Krachttraining vergroot ook je lichaamsbewustzijn en je proprioceptie, je leert wat je met je lichaam kan en hoe je het moet gebruiken. Bijvoorbeeld het vinden van een neutrale positie van de wervelkolom, als je dit beheerst kun je dit inzetten bij het tillen en dragen van objecten of je houding tijdens het zitten.

 

Groot voordeel van krachttraining vind ik zelf dat je heel bewust bent van je eigen lichaam en hoe het werkt. We hebben het dan niet over of je wel of niet voelt of je moet plassen. Maar over echt je spieren voelen en hoe ze bewegen. Je wordt echt bewust van hoe je spieren bewegen, maar ook dat je ze goed voelt aanspannen. Je voelt dat de spieren moeite moeten doen. Daarnaast leer je ook van een personal trainer of als je zelf onderzoek doet welke spieren je moet voelen en hoe die spier door je lichaam heen loopt. Het is nu niet meer zomaar een deadlift, maar een oefening waarvoor je core, hamstring en billen die kracht moeten leveren en aanspannen. Je past dit ook gelijk toe met het sjouwen van zware boodschappentassen. Je spant bewust je spieren aan. dan ben je echt bewust van je eigen lichaam.

 

Door krachttraining leer je juist beter je lichaam te controleren. Vooral bij ouderen is dit weer heel belangrijk. Op oudere leeftijd kan het voorkomen dat je wat vaker valt/struikelt. Door krachttraining te doen kan dit worden voorkomen. Niet alleen maar door lichaamscontrole of lichaamsbewust zijn, maar ook door de spiermassa.

Stel je voor je bent 72 jaar en doet al enkele jaren krachttraining. Ondanks de goeie lichaamscontrole struikel je over een stoepje. Je valt hard op de grond. In plaats van gelijk je heup te breken heb je alleen een grote blauwe plek, schaafwonden en ben je goed beurs. Je spiermassa heeft de klap opgevangen! Hoe fijn is dat.

Nog meer voordelen van krachttraining.

Eigenlijk zijn er nog veel meer voordelen aan krachttraining. De lijst is bijna eindeloos! Het komt er eigenlijk op neer dat hoe jong of hoe oud je ook bent krachttraining is belangrijk. Niet alleen voor het fysieke plaatje, maar ook voor het mentale gedeelte. Het is een mooie uitlaatklep.

 

Wel is het belangrijk om de oefeningen met de juiste technieken uit te voeren, anders heb je weer kans op een blessure. Weet je nog te weinig over krachttraining of twijfel je te veel of je een oefening goed doet? Ga opzoek naar een personal trainer/coach. Die kan je helpen met het uitvoeren van de oefeningen met de juiste technieken. Ook leer je dan gelijk weer nieuwe oefeningen!

 

Vooral in deze tijd is het belangrijk om te blijven sporten! Het begin van het jaar staat altijd in teken van beginnen met sporten door de goede voornemers.

Zorg ervoor dat je je niet laat tegen houden door corona, start vandaag nog met investeren in je eigen gezondheid!

Hulp nodig bij krachttraining?

Boek een proefsessie met een personal trainer

Vond je het interessant? Deel het!

 

Lees ook onze andere blogs

Tips om je voornemens van 2021 vol te houden

Wil jij dat je voornemens van 2021 een succes worden? In deze blog geeft onze personal trainers tips om je voornemens dit jaar wél tot een succes te brengen.

5 sportieve tips voor de feestdagen

Kerst en oud en nieuw zullen in 2020 toch even anders zijn dan ‘normaal’, maar alsnog zijn veel mensen ‘bang’ voor de feestdagen. In deze blog delen […]

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

trainer Joshua helpt een klant tijdens een personal training sessie

ADRES

Oude middenweg 229A
2491 AG Den Haag

Gratis parkeren