Fit blijven in Den Haag dankzij deze tip

fit blijven in den haag dankzij deze tip

Fit blijven in Den Haag dankzij deze tip! Dit is een blog die niet 1 maar 5 tips bevat om fit te blijven. Je zou denken dat fit blijven niet zo moeilijk is. Op elke hoek van de straat zit wel een sportschool of studio. Dan zou je dus kunnen zeggen dat het schrijven van deze blog nutteloos is, want iedereen is al heerlijk fit.

 

Was dat maar zo! Er zijn zoveel sportscholen, studio’s, crossfitboxen etc. maar toch is overgewicht al jaren een serieus probleem. Door corona is de bewustwording hiervan wel vergroot en is 30% van de bevolking serieus opzoek naar een plek waar ze kunnen sporten.

 

Fit blijven wordt je niet dankzij 1 tip, er zijn meerdere tips die ik je wil meegeven. Fit en gezond leven is mega belangrijk en nu nog belangrijker geworden, doordat we door COVID-19 minder bewegen en meer gewicht aankomen.

wat is fit zijn?

Wat is fit zijn nou precies? Iedereen heeft het erover als ze gaan beginnen met trainen. Ze roepen dan: ‘Ik wil me fitter voelen!’ Ja prima, maar wat is dat precies? Heb je een voorbeeld of een foto ervan?

 

Bij de term fit heeft iedereen zijn eigen plaatje. Voor de ene is dat 10 kilo afvallen en voor de ander is dat met 120 kilo kunnen deadliften. Fit zijn is voor iedereen anders, omdat iedereen ook een ander doel heeft. Als je doorvraagt hoor je ook vaak de term ‘energieker’, oftewel je gewoon beter voelen dan dat je nu doet.

 

Energieker en fitter zijn, zijn algemene termen die heel breed kunnen zijn. Achter je kinderen aan kunnen rennen zonder dat je longen uit elkaar klappen, 100 kilo squat kunnen doen of 20 burpees doen zonder moeite. Fitter zijn is een gevoel en heeft voor iedereen een andere betekenis.

 

In deze blog heb ik voor jou 5 tips die ervoor gaan zorgen dat jij je fitter en energieker gaat voelen.

Tip 1 voeding

Oeh, daar is weer dat ‘probleem’. Het meest enge op deze wereld is wel gezond eten en dan vooral ook nog ervoor zorgen dat je niet aankomt!

 

Oke, stop de bullshit. Voeding is niet eng of moeilijk of onbegrijpelijk. Het is eigenlijk heel simpel: je pakt een appel, neemt een hap en je geniet van een lekkere appel. Waarom eten we dan alsnog zoveel ongezonde dingen? Omdat we in een maatschappij leven waarin een hamburger makkelijker en goedkoper is dan een zelf pasta maken met een gezond sausje eroverheen. Is het daarom onmogelijk om gezond te eten en je hierdoor fitter te voelen? Nee, je moet alleen wel weten wat je doet.

 

Voeding is belangrijk voor elk doel. Wil je aankomen? Moet je meer eten. Wil je afvallen? Moet je minder eten. Wil je zo blijven qua gewicht? Zo lekker door blijven eten.

 

Om je fitter te voelen door voeding is het belangrijk dat je niet te veel eet.

 

Overal waar ‘te’ voor staat is niet goed!

Gezond eten bestellen in DEn Haag bij SLA

Tip 2 training

Om fit te blijven en om je fit te voelen is trainen een goeie tip! De combinatie voeding en training is helemaal top. Trainen is niet alleen leuk zodat je er mooi uitziet. Het is ook goed voor je, om je spieren te trainen en sterk te houden. Dit kan zorgen voor minder rugklachten, nekklachten, knie klachten etc. We hebben ook een blog geschreven over de voordelen van krachttraining. Klik hier om de hele blog te lezen. Dan begrijp je gelijk waarom wij ook trainen als tip meegeven om fit te blijven.

 

Maar moet je perse fitness doen om je fit te voelen? Nee, wel raad ik enorm krachttraining aan. hiervan hebben we alle voordelen in een andere blog al opgeschreven. Maar dit betekend niet dat je perse 5 keer per week krachttraining moet doen. Je kan ook 2 keer krachttraining doen en nog een keertje dansen, als dansen een passie van je is. Ookal is krachttraining of fitness niet helemaal je ding, probeer is een proefsessie. Ervaar het eens met een trainer erbij voordat je krachttraining in het hokje stop dat het voor bodybuilders is. Lees aandachtig even de blog over de voordelen ervan.

 

Fit blijven dankzij trainen gebeurd niet door alleen maar te trainen en vervolgens 5 keer per week bij de Macdonalds te eten. Voeding en training gaat ervoor zorgen dat jij je fitter en energieker voelt.

 

Een gezonde leefstijl is de sleutel tot een fit en vitaal leven.

Tip 3 slaap en stress

Slaap en stress om je fitter te voelen wordt mega vaak onderschat. Bijna iedereen slaapt chronisch te weinig en stress hoort erbij vinden veel mensen. Ja, als dat erbij hoort waarom dan vervolgens wel klagen dat je je niet goed voelt? Lijkt mij een teken dat slaap tekort en veel stress dus niet goed voor je is.

 

Voordat je je volledig stort in het minder eten en zo snel mogelijk afvallen, moet je eerst even goed en eerlijk naar je slaap en stress kijken. Dit wil je eerst op orde hebben voordat je verder gaat met je doelen behalen. Onze trainer Desley heeft een blog geschreven over slaap. Lees hier waarom slaap zo belangrijk is.

 

Stress is iets wat iedereen kent en ook herkend door bijvoorbeeld buikpijn, hoofdpijn, hoge hartslag etc. dit zijn reacties als je stress ervaart. Dit soort reacties duren meestal kort en dan kan je lichaam weer ontspannen. Korte duur van stress kan geen kwaad voor je lichaam en meestal herken je snel genoeg wanneer je stress ervaart en doe je wat rustiger aan.

 

Maar je lichaam kan ook langdurig stress ervaren, denk hierbij aan een drukke baan, familie situaties, door de corona regels etc. dit heeft veel negatieve gevolgen voor je lichaam en geest.

 

Negatieve gevolgen van langdurig stress:

• Invloed op ons rationele en emotionele systeem (depressie, angststoornissen of burnout)
• Verzwakt afweersysteem
• Vroeggeboorte (zwangere vrouwen)
• Hartkloppingen en/of verhoogde hartslag
• Hoofdpijn, nek- en rugproblemen
• Slechter geheugen

 

We leven in een maatschappij waarbij alles snel gaat en we maar te dealen hebben met stress. We schuiven het aan de kant alsof het niks is. Lees nu bovenstaande rijtje nog een keer. Denk je nogsteeds dat stress niks is?

 

Stress is niet goed voor je en verzwakt je, daarom speelt dit ook een belangrijke rol om je fit en gezond te voelen. Pak eerst je stress aan voordat je begint met je voeding en training.

 

 

Tip 4 scherm tijd verminderen

Tip 4 is een lastige voor veel mensen. Tegenwoordig wil je elke seconde van je leven vastleggen en dit ook van andere zien. Toch adviseer ik je om wat minder vaak op je mobiel te zitten, tv te kijken of achter je laptop te zitten. Waarom? Maak eens een foto van jezelf als je achter je mobiel zit! Je zit voorovergebogen en je nek steekt 5 meter vooruit, niet echt een comfortabel houding voor je nek en rug. Iedereen heeft tegenwoordig last van nek- en rugklachten en dit heeft veel te maken met je mobiel en alle andere schermen waar je achter zit met een ongelukkige houding.

 

Nog meer negatieve gevolgen van te veel beeldschermtijd:

• Concentratievermogen wordt minder.
• Verslechterd je nachtrust.
• Oog- en kijkproblemen.
• Overgewicht

 

Overgewicht van teveel beeldschermtijd? Ja, dat klopt. Heb jij ooit kunnen deadliften terwijl je je instagram checkt? Nee, denk het ook niet. Hoe hoger jouw beeldschermtijd is, hoe minder je dus beweegt.

 

Zoals je ziet komt slaap ook terug als een slecht gevolg van veel beeldschermtijd. Als je dus je slaap wilt verbeterd moet je waarschijnlijk beginnen met je beeldschermtijd te verminderen. Als je beter slaapt zal je je al sneller energieker en fitter voelen.

 

Tips om je schermtijd te verminderen:

1. Zet je internet en wifi uit een uur voordat je gaat slapen.
2. Zet je meldingen uit.
3. Gebruik een ‘ouderwetse’ wekker en leg je mobiel in een andere kamer.
4. Stop met bingewatchen en pak een boek.
5. Loop een rondje en laat je mobiel thuis.

 

Dus stop met je Instagram, Tiktok, Facebook en je Netflix verslaving en leg die telefoon weg. Zorg voor meer rust in je hoofd en slaap een stuk beter gelijk.

fit blijven door beeldschermtijd te verminderen

Tip 5 doorzetten

 

‘Ja, maar ik heb helemaal niet de motivatie om dit allemaal te doen!’

F*ck that! Dus jij slaapt liever slechter, krijgt overgewicht en nog meer complicaties?

 

Dit heeft niks met motivatie te maken maar met doorzetten. Ook wij (personal trainers) hebben soms geen motivatie of willen liever Netflix kijken. Dit doen wij niet, omdat we weten hoeveel voordelen het heeft voor onze gezondheid om bovenstaande tips toe te passen. Het heeft niks met motivatie te maken, het heeft te maken met doorzetten.

 

Weet je van jezelf dat je dat eigenlijk nooit doet? Zoek dan hulp, daar is niks geks aan. Vraag een trainer/coach bij jou in de buurt of die je wilt helpen om je leefstijl aan te passen en dat je het ook leert vol te houden. Leren hoe je moet doorzetten. Als je niet kan doorzetten, kan je wel elk stappenplan, blog, dieet, sporten, meditatieplan gaan proberen maar dan gaat niks helpen. Volhouden zorgt er uiteindelijk voor dat je je echt langdurig fit blijft voelen.

 

 

Hoe blijf je fit?

Hoe blijf je nou fit met 5 tips? Hoe moet je dit toepassen?

Ga niet alle 5 de tips in een dag toepassen en te snel beginnen en vervolgens weer terug vallen in je oude gewoontes.

 

Begin eerst met je slaap en je stress onder controle te krijgen en te verbeteren, als dit niet op orde is heeft voeding en training ook geen nut. Leg je mobiel vaker weg of zet hem helemaal uit.
Stap 1 is je stress en slaap verbeteren en je schermtijd verminderen.

 

Daarna ga je beginnen met je voeding en training. Je kan dit tegelijkertijd doen, mocht je te veel informatie hiervoor missen kan je dit samen met een trainer aanpakken. Weet je al hoe je met voeding om moet gaan kan je eerst me voeding beginnen of onze blog lezen met het stappenplan om af te vallen.
Stap 2 is voeding en training aanpakken en toevoegen in je wekelijkse routine.

 

De laatste stap en eigenlijk ook de meest belangrijk is doorzetten. Als je niet kan doorzetten heeft het geen nut. Dan blijf je in een visuele cirkel ronddraaien. Doorbreek je gewoontes en kom uit je comfort zone. Leer jezelf hoe je moet doorzetten en ervaar hoeveel deuren ervoor je open gaan.

Moeite met volhouden? Ga vooral opzoek naar een trainer die van jou een commitment vraagt en je hier ook op aanspreekt als je de kantjes ervan afloopt.
Stap 3 is doorzetten.

 

Nu moet je het gaan toepassen en volhouden. Fit zijn en voelen is het 100% waard. Kom uit je comfort zone en maak de keuze om je fit te voelen dankzij deze 5 tips.

Vond je het interessant? Deel het!

 

Lees ook onze andere blogs

Hoe effectief is personal training in Den Haag

Personal training is zeker wel effectief, maar hoe komt dat? Daarnaast bespreken we ook een stappenplan die jij kan volgen om je eigen doel zelfstandig effectief kan behalen.

Invloed van stress op afvallen in Den Haag

Stress heeft ook invloed op jouw gewicht verlies, daarom is het belangrijk om niet alleen te kijken naar je voeding en training als je gewicht wilt verliezen. Leer in deze blog alles over de effecten van stress en hoe jij je stress kan verlagen.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

trainer Joshua helpt een klant tijdens een personal training sessie

ADRES

Oude middenweg 229A
2491 AG Den Haag

Gratis parkeren

Contactformulier

    Contactformulier

      Contactformulier