Fit blijven in Den Haag dankzij deze tip

fit blijven in den haag dankzij deze tip

Fit blijven in Den Haag dankzij deze tip is een blog waarin je erachter gaat komen dat je fit voelen meer is dan alleen trainen en op je voeding letten. Er zijn nog meer aspecten die impact hebben op hoe fit jij je voelt.  Fit blijven wordt je niet dankzij door één tip er zijn meerdere tips die ik je wil meegeven. Fit en gezond leven is belangrijk!

Wat is fit zijn?

Wat is fit zijn precies? Iedereen heeft het erover als ze gaan beginnen met trainen. Ze roepen dan: ‘Ik wil me fitter voelen!’ Ja prima, maar wat betekent fit zijn voor jou precies? Is dat een fysiek beeld wat je in je hoofd hebt of meer dat je een bepaalde afstand kan rennen? Voor iedereen kan fit zijn weer een andere definitie hebben.

 

Energieker en fitter zijn, zijn algemene termen die heel breed kunnen zijn. Achter je kinderen aan kunnen rennen zonder dat je helemaal buiten adem bent, honderd kilo squat kunnen doen of twintig burpees doen zonder moeite. Fitter zijn is een gevoel en heeft voor iedereen een andere betekenis.

 

In deze blog heb ik voor jou vijf tips die ervoor gaan zorgen dat jij je fitter en energieker gaat voelen.

 

Tip één; voeding

Voeding is voor veel mensen het eerste wat ze denken dat het probleem is. Vaak weten ze niet wat ze eten en hoe ze het kunnen aanpakken behalve als het een crashdieet is (no go!).

 

Als we kijken naar voeding heeft dit inderdaad impact op hoe fit jij je voelt en bent. En dat ligt het niet per direct aan de hoeveelheid (Dat is puur als je wilt afvallen) maar meer over de voedingsstoffen die de producten bevatten. Je lichaam heeft koolhydraten, eiwitten, vetten, mineralen en vitamines nodig om alle processen in het lichaam te kunnen doen. Als jij alleen maar junkfood eet krijgt je lichaam niet de juiste voedingsstoffen binnen om al die processen in je lichaam te regelen. Oftewel je lichaam heeft er weinig aan. Als jij voedzame maaltijden neemt die alle voedingstoffen genoeg bevatten zal je merken dat je energielevel steady blijft en je lijf veel meer kan.

 

En als jij niet genoeg energie hebt zal je ook minder bewegen, minder goed slapen etc. Zoals je kan lezen heeft voeding degelijk impact hoe jij je voelt. Dit is puur over fit voelen als je meer wilt weten over afvallen dan kan je dat hier lezen>>>

 

Tip twee; training

Als je fit wilt zijn zal je ook wat moeten doen aan bewegen en trainen. Er zitten namelijk veel voordelen aan bewegen en trainen om je fitter en energieker te voelen. Bij bewegen heb ik het over wandelen, fietsen, skeeleren etc. alle soorten beweging die niet extreem veel inspanning kosten. Bij trainen hebben we het over activiteiten die wel moeite kosten zoals krachttraining doen.

 

Voordelen van dagelijkse beweging:

  • Goed voor de stoelgang.
  • Goed voor hart- en bloedvaten.
  • Boost je mood.
  • Ideale pauze van je werk.
  • Verbrandt calorieën.
  • Meer daglicht en vitamine D.

 

Voordelen van krachttraining:

  • Sneller metabolisme.
  • Beter humeur.
  • Betere cognitieve functies.
  • Betere houding.
  • Sterke botten.
  • Gezondere hart- en bloedvaten.

 

Zoals je kan lezen heeft bewegen en trainen veel voordelen voor je lichaam en als je goed voor je lichaam zorgt zal jij je ook fitter voelen!

 

Tip drie; slaap en stress

Slaap en stress zijn twee factoren waar mensen niet aan denken als het gaat om je fitter worden. En dat terwijl deze twee zeker wel impact hebben op je lichaam. Veel mensen slapen te weinig en/of ervaren enorm veel stress elke dag. Voordat je mega fanatiek begint met trainen, bewegen en je voeding ga ook eens kritische kijken naar je slaap en stress.

 

Stress is iets wat iedereen kent en ook herkend door bijvoorbeeld buikpijn, hoofdpijn, hoge hartslag etc. dit zijn reacties van je lichaam als je stress ervaart. Dit soort reacties duren meestal kort en dan kan je lichaam weer ontspannen. Korte duur van stress kan geen kwaad voor je lichaam en meestal herken je snel genoeg wanneer je stress ervaart en doe je wat rustiger aan.

 

Maar je lichaam kan ook langdurig stress ervaren denk hierbij aan een drukke baan, familie situaties, door de corona regels etc. dit heeft veel negatieve gevolgen voor je lichaam en geest.

 

Negatieve gevolgen van langdurig stress:

  • Invloed op ons rationele en emotionele systeem.
  • Verzwakt afweersysteem.
  • Vroeggeboorte (zwangere vrouwen).
  • Hartkloppingen en/of verhoogde hartslag.
  • Hoofdpijn, nek- en rugproblemen.
  • Slechter geheugen.

 

We leven in een maatschappij waarbij alles snel gaat en we maar te dealen hebben met stress. We schuiven het aan de kant alsof het niks is. Lees nu bovenstaande rijtje nog een keer. Denk je nogsteeds dat stress niks is?

 

Stress is niet goed voor je en verzwakt je, daarom speelt dit ook een belangrijke rol om je fit en gezond te voelen. Pak eerst je stress aan voordat je begint met je voeding en training.

 

Een slaaptekort heeft ook impact op je lichaam en om je energiek te voelen zal je slaap zo goed mogelijk op orde moeten zijn. Tuurlijk kan het gebeuren dat je een nacht wat slechter slaapt, maar het is wel belangrijk dat je ervoor zorgt dat het daarna wat verbetert.

 

Effecten van een slaaptekort:

  • Hoofdpijn.
  • Slechte concentratie.
  • Vergeetachtigheid.
  • Overgewicht.

 

Kijk ook kritische naar deze twee aspecten en probeer ze zo optimaal mogelijk te krijgen zodat jij je lekker energiek en fit voelt.

 

Tip vier; scherm tijd verminderen

Tip vier is een lastige voor veel mensen. Tegenwoordig wil je elke seconde van je leven vastleggen en dit ook van andere zien. Toch adviseer ik je om wat minder vaak op je mobiel te zitten, tv te kijken of achter je laptop te zitten. Waarom? Naast dat de meeste mensen in een ongelukkig houding zitten krijg je ook enorm veel prikkels de gehele dag door.

 

Negatieve gevolgen van te veel beeldschermtijd:

  • Concentratievermogen wordt minder.
  • Verslechterd je nachtrust.
  • Oog- en kijkproblemen.
  • Overgewicht

 

Zoals je ziet komt slaap ook terug als een slecht gevolg van veel beeldschermtijd. Als je dus je slaap wilt verbeterd moet je waarschijnlijk beginnen met je beeldschermtijd te verminderen. Als je beter slaapt zal je je al sneller energieker en fitter voelen.

 

Tips om je schermtijd te verminderen:

  • Zet je internet en wifi uit een uur voordat je gaat slapen.
  • Zet je meldingen uit.
  • Gebruik een ‘ouderwetse’ wekker en leg je mobiel in een andere kamer.
  • Stop met bingewatchen en pak een boek.
  • Loop een rondje en laat je mobiel thuis.

 

Tip vijf; doorzetten

Deze tips kan je natuurlijk één keer doen maar ik kan je nu alvast vertellen dat dat geen functie heeft. Deze tips als je consistent moeten toepassen wil je verschil merken. Een fit en energiek lijf is niet binnen een week gedaan, dit kost wat langer de tijd en vooral als je consistent deze tips toepast.

Het geheim is eigenlijk dat je deze tips als nieuwe gewoonte moet gaan ontwikkelen. Dat het rondje wandelen niet meer voelt als iets wat je moet doen maar wat bij je wekelijkse routine past. Doe niet alle tips in één keer toepassen maar doe het tip voor tip zodat het écht een gewoonte kan worden en er weinig kan is dat je terugvalt in je oude patronen. Blijf het consistent doen en dat weet ik zeker dat jij je zoveel fitter en energieker gaat voelen.

fit blijven door beeldschermtijd te verminderen

Hoe blijf je consistent zodat je fit blijft?

Zeggen dat je consistent deze tips moet toepassen is natuurlijk heel makkelijk om te zeggen maar hoe zorg je er écht voor?

 

In het begin is het fijn om je plannen te vertellen aan iemand anders. Zo kan je bijvoorbeeld aan een vriendin of vriend vertellen dat je voortaan elke dag even een rondje wilt lopen. Maakt niet uit hoelang zolang je het maar even doet. Door het aan iemand te vertellen zorg je voor accountability!

 

Daarnaast is het goed om ook je wandelmomenten in te plannen in je agenda. Anders ga je afspraken inplannen terwijl je van plan was om te gaan wandelen. Plan het dus in en zet desnoods een wekker zodat je het ook niet kan vergeten.

 

Blijf het doen ook als je geen zin hebt! Je zal in het begin echt niet altijd zin hebben om dat rondje te lopen maar blijf het alsnog doen. Verlaag de drempel voor jezelf door bijvoorbeeld met iemand te bellen als je gaat wandelen zo heb je een beetje afleiding en is de kans groot dat je langer gaat lopen dan dat je van was van te voren.

 

Dit kan je natuurlijk met alle tips doen om ze consistent vol te blijven houden. Verzin voor jezelf manieren zodat de tips toepassen wat makkelijker gaat en je het kan blijven volhouden. Zodra je voelt wat het doet met je lichaam is het ook makkelijker om het vol te houden aangezien je dan de voordelen ervan ervaart. Ookal val je dan even terug in je oude gewoontes, je zal de tips sneller weer oppakken doordat je weet en voelt wat het voor je lichaam en geest doet.

 

Suuces!

Lees ook onze andere blogs

Hoe kan jij je resultaat behouden met Sinterklaas

Met een paar praktische tips leer jij hoe jij je resultaat kan behouden met de feestdagen.

Concrete doelen stellen met een personal trainer

Hoe kan jij concrete doelen stellen zodat de kans op slagen veel groter is? Lees het allemaal in dit artikel.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

trainer Joshua helpt een klant tijdens een personal training sessie

ADRES

Oude middenweg 229A
2491 AG Den Haag

Gratis parkeren

Contactformulier

    Contactformulier

      Contactformulier