Waarde van accountability

waarde van accountability

Waarde van accountability betekend dat je verantwoording aflegt aan je coach. In deze blog bespreken we waarom dit belangrijk is en hoe een goeie coach jou kan helpen. Verantwoording afdragen aan je coach is voor mensen een stok achter de deur. Ze gaan ook echt aan de slag met de gemaakte afspraken, je weet namelijk dat je coach er naar gaat vragen volgende week. Lees in deze blog waarom coaching de sleutel is naar duurzaam resultaat.

 

Wat is coaching?

Het is eerst goed om te begrijpen wat coaching precies inhoudt. Als je dit namelijk niet weet kan je ook niet goed begrijpen wat de waarde van verantwoording afdragen is. De meesten mensen hebben eigenlijk geen idee wat een coach inhoudt, het is een beetje een grijs gebied. Bij ons betekend coaching 4 dingen:

 

  • Geen dieet
  • Geen restricties
  • Sturend coachen
  • Wekelijks trainen en coaching sessie

 

Geen dieet? Hoe behaal je dan resultaat? Dan zou ik eerst even uitleggen wat duurzaam resultaat is. Duurzaam resultaat is wanneer je 10 kilo afvalt en dat gewicht er ook niet meer aankomt. Resultaat wat blijft en niet maar werkt voor 2 maanden. Resultaat waar je de rest van je leven plezier van hebt.

 

Om weer terug te komen op geen dieet bij onze coaching. Het klopt, wij maken (bijna) nooit een voedingsschema voor een client. Toch hebben we wel bepaalde gegevens nodig om iemand te kunnen helpen met afvallen, aankomen of op gewicht te blijven. Denk hierbij aan hoeveel ze bewegen en sporten per week en hoeveel calorieën ze eten elke dag.

 

Dan komen we ook gelijk bij punt 2, geen restricties. Aangezien onze coaches geen voedingsschema maken, maar juist zeggen hoeveel calorieën je kan eten om je doel te behalen. Wat je precies eet op een dag mag de client zeg invullen! Wil je chocola eten? Eet je chocola. Wil je een wijntje? Dan drink je een wijntje. Wil je een ei eten? Dan eet je een ei. Zo lang het in je calorieën past mag je het eten. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat je 1 keer Macdonalds haalt en de rest van de dag niks meer eet. Het is wel de bedoeling dat je je calorieën goed verdeelt over de gehele dag. Daarnaast geven we ook nog handvaten mee om alle voedingsstoffen binnen te krijgen.

 

En dan zijn we alweer bij puntje 3 het sturend coachen. Ook weer zo’n lekkere vage term waar iedereen een eigen idee bij heeft! Sturend coachen houdt bij ons in dat de client zelf afspraken maakt voor zichzelf. De coach dwingt niet, maar vraagt. Stel je voor dat een client zegt dat die 3 keer per week 30 minuten gaat fietsen als extra cardio, dan houdt je coach jou daaraan. Geen smoesjes dat het te warm is of dat je moe bent, jij wilt 3x per week fietsen. Je doet dit voor jezelf en je eigen gezondheid. Sturend coachen is de client afspraken laten maken met zichzelf, maar wel ondersteunen om ook die afspraak na te komen.

 

Wekelijks sporten en ook een coaching sessie zorgt voor commitment. Niet 1 keer per maand even een keertje kijken hoe het gaat maar consistent elke week trainen en coaching. Op die manier kan je coach je beter sturen en is je progressie ook beter dan wanneer je maar 1 keer per maand een check up hebt of maar om de week traint. Geen smoesjes, geen bullshit en daarom werkt het!

 

Blinde vlek

Iedereen heeft een blinde vlek, hoe goed je ook alles doet je mist altijd wel iets. Het hoeft niet perse een groot ding te zijn wat je mist, maar het kan wel net zorgen voor het behalen van je doel. Een coach zorgt er ook voor dat je je blinde vlek ziet, om een beter beeld te geven van de blinde vlek hier een paar voorbeelden:

 

  • Doet alles goed met voeding en training, maar drinkt veel te weinig.
  • Denkt dat die niet veel calorieën eet, maar eet veel producten die hoog in calorieën zijn waardoor die elke dag te veel eet.
  • Sport 3x per week, wandelt elke dag en houdt zich netjes aan een x aantal calorieën, maar slaap elke dag onder de 7 uur per nacht.

 

Een coach ziet jouw blinden vlekken aangezien die van een afstand meekijkt, oftewel je gaat met een coach ook de dingen aanpakken waar je zelf nog niet aan hebt gedacht. Niemand is perfect, iedereen heeft een blinde vlek.

Waarom zorgt accountability voor resultaat?

Accountability zorgt voor resultaat, omdat je elke week een check up hebt met je coach. Het is niet zo dat je bang hoeft te zijn dat je coach boos wordt en je gaat uitschelden. Dat is niet helemaal hoe het werkt. Juist omdat we sturend coachen en jij zelf de afspraken hebt verzonnen voor de komende week heb je eigenlijk een accountability naar jezelf toe. Jouw coach herinnert je er alleen aan waarom je die afspraak hebt gemaakt en wat je moet doen om je doelen te behalen. Het is zonde om bijvoorbeeld niet te gaan fietsen 30 minuten omdat je moe bent en hierdoor resultaat laat liggen. Niemand vindt het leuk om elke week te zeggen dat je niet je afspraken bent nagekomen! Daarnaast is het ook zonde van je geld, je doet dit traject met een reden. Die reden kan van alles zijn; afvallen, aankomen, je wilt een betere balans tussen werk en privé, minder stress, algemeen je beter en fitter voelen.

 

Personal training

Personal training is echt top om te zorgen dat mensen trainen met goede techniek, progressie boeken met bepaalde oefeningen, mobiliteit vergroten en blessures kunnen verminderen/verhelpen en blessure preventie. maar levert het ook echt resultaat op? Ben je die 20 kilo afgevallen?  Ben je die 5 kilo aangekomen? Heb je een betere balans tussen werk en privé tijd?

 

Als we heel feitelijk gaan kijken naar personal training is dat een uur sporten onder begeleiding en that’s it! je bent een uur mega effectief aan het sporten en daarna rij je langs de Macdonalds.

 

Oké, je rijdt niet na je training naar de Macdonalds, maar je behaalt ook niet het resultaat met alleen 2 of 3 uurtjes extra trainen in de week en niet je gedrag aan te passen . Waarom niet? Tijd voor een rekensom: er zit 24 uur in een dag en 168 uur in een hele week. Je slaap 8 uur per nacht, dan houdt je 112 uur over per week en je hebt 3 uur per week small group of personal training. Dat betekend dat jij 109 uur overhoudt per week waarvan je trainer geen idee heeft wat je aan het doen bent! 109 uur waarin je heel veel keuzes maakt en ook vast niet allemaal de beste keuzes.

 

3 uur personal training is effectief voor je als je techniek wilt verbeteren en/of je weet dat je toch niet het commitment hebt om op eigen houtje 3 keer per week te gaan trainen. Coaching is effectief voor de vorige 109 uur per week. Personal training en coaching is effectief voor je lichaam en je gedrag.

 

Personal training en coaching

Met personal training en coaching heb je alle voordelen van trainen onder begeleiding waarbij een coach let op je techniek, je progressie bijhoudt van de oefeningen en trainingen voorbereid die voor jouw trainingsniveau zijn. Dan heb je ook nog alle voordelen van de coaching waarbij alle lifestyle aspecten worden besproken zodat je effectief resultaat kan behalen.

 

Dat is ook de reden dat we bij Body Inverso een combinatie hebben van personal training en coaching.  Doordat mensen verantwoording afleggen aan de coach wordt er sneller  en duurzaam resultaat behaald en daarbij heeft de coach ook een veel beter zicht op wat er goed en slecht gaat met voeding, training, slaap, stress, vermoeidheid etc.

 

Veel mensen denken dat ze geen coaching nodig hebben en alleen een trainer, ze weten niet dat zij ook een blinde vlek hebben. Iedereen heeft een coach nodig als je ergens beter in wilt worden, niemand is perfect geboren.

 

Je kan altijd een gesprek aan gaan met een coach die training en coaching geeft, dat is een goede manier om te kijken wat een coach voor jou kan betekenen. Daarnaast wil je ook dat je een klik hebt met je coach, anders wordt het een lang traject met veel ergernissen en dat wil je niet! Zoek naar een coach waar je het gezellig mee hebt, maar die jou ook de waarheid vertelt als je de kantjes eraf loopt. Een combinatie van training en coaching zorgt voor het resultaat wat je wilt. Resultaat waar je de rest van je leven plezier van hebt, dat is geen verkoop praatje maar de waarheid.

 

Je kan ook onze coaches van Body Inverso contacteren via het contactformulier. Wij bieden altijd een gratis proefsessie aan waarbij we kijken naar hoe je beweegt en ook samen zitten om te kijken of wij wat voor je kunnen betekenen. Wij zullen je altijd een eerlijk en passend advies geven.

Vond je het interessant? Deel het!

 

Lees ook onze andere blogs

Menu voor hele dag gezond eten

Lees in deze blog over Lisanne haar gezonde menu. Niet een leerzame blog, maar wel een blog voor meer inspiratie hoe je gezond en lekker kan eten.

Verbrand je genoeg calorieën met PT?

Waarom je met alleen PT niet genoeg calorieën verbrand om gewicht te verliezen bespreken we in deze blog. Er is namelijk meer nodig dan alleen personal training om af te vallen.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

trainer Joshua helpt een klant tijdens een personal training sessie

ADRES

Oude middenweg 229A
2491 AG Den Haag

Gratis parkeren

Contactformulier