Verschil tussen motivatie en doorzetten

is dit motivatie of doorzettingsvermogen?

Verschil tussen motivatie en doorzetten? Dat is toch hetzelfde, zou je denken? Je hoort veel om je heen het woord motivatie. Maar heb je echt motivatie nodig? wat is doorzetten precies en heb je dat nodig?

 

In deze blog bespreken we alles over doorzetten en motivatie. Aan het einde van deze blog weet je precies wat het is en wat je nodig hebt om langdurig resultaat te boeken.

Wat is motivatie?

Motivatie is een opwelling van enthousiasme die maar van korte duur is. Motivatie kan komen door 2 dingen. Door jezelf of door je externe omgeving. Denk hierbij aan je ouders, vrienden, familie, collega’s etc.

 

Motivatie is gedrag van korte duur. Het is net als je fietsband oppompen met een gaatje erin. De band blaast op, je kan 100 meter fietsen, dan is de band leeg en je moet weer opnieuw je band oppompen. Redelijk vermoeiend is het!

 

Toch is het niet geheel nutteloos om motivatie te hebben. Denk hierbij aan de term motivation spillover.

 

Wat is motivation spillover?

Ik ga je een voorbeeld geven over motivation spillover:

In een opwelling van enthousiasme en motivatie heb je je ingeschreven bij een sportschool en ben je begonnen met trainen. Nu kom je thuis van sporten en in plaats van een zak chips, pak je een boterham met kipfilet.

 

In plaats van de auto te pakken, pak je je fiets.

 

In plaats van tot 2 uur s ’nachts te Netflixen, ga je om 10 uur s ’avonds lekker slapen.

 

Dat is motivation spillover! Wanneer je 1 stap maakt om gezonder te leven, is de kans groot dat de rest zal volgen. Het steekt elkaar aan! Dit is een bekende gedachte gang bij mensen. Anders vindt je het maar zonde van al het harde werk in de sportschool om vervolgens een zak chips weg te eten.

 

Echter kan je motivatie wegvallen en zullen deze nieuwe gewoontes ook weer verdwijnen. Dan voel je ineens heel veel druk om al deze nieuwe gewoontes in een keer weer op te pakken. Waarom zou je dat doen? Begin weer met 1 ding voor je gezondheid en dan zal de rest weer volgen.

 

Komt dit je bekend voor? Waarschijnlijk wel, toch heb je nog niet het doorzettingsvermogen kunnen opbrengen om het daadwerkelijk vol te houden.

Wat is Motivatie in de blog verschil tussen motivatie en doorzetten

Wat is doorzetten?

Wat is doorzetten precies? Is het ook een gevoel of is het een actie?

 

Doorzetten betekend dat je niet opgeeft. Andere termen die er gelijk aan staan zijn doorbijten, doorgaan, standhouden en volharden. Het is dus eigenlijk fietsen met zware tegenwind en op het moment dat je echt niet meer kan, toch doorgaat. Niet stoppen, maar volhouden.

 

Mensen denken altijd dat doorzetten in je karakter zit, wat een onzin. Mensen die niet opgeven zijn niet zo geboren. Ze weten wat het ze kan brengen als ze doorzetten en niet opgeven. Doorzetten is een keuze die je bewust maakt, het gaat net een stapje verder dan motivatie en brengt je veel meer resultaat.

 

Kan je doorzetten trainen?

Doorzetten kan je zeker wel ‘trainen’. Doorzetten is een keuze die je maakt, maar dit betekend niet dat een persoon die kan doorzetten niet dezelfde gedachtes heeft als iemand die niet kan doorzetten. Iedereen heeft last van reptielenbrein, hier heb ik als eens over gesproken in een andere blog.

 

Reptielen brein is dat stemmetje in je hoofd wat eigenlijk continue aanwezig is. Je luistert er onbewust ook nog eens de hele tijd naar. Dit stemmetje is maar goed voor 1 ding en dat is dat jij in je comfort zone blijft. Je reptielenbrein heeft eigenlijk een hekel aan verandering en spanning. Dat is ook waarom jij zo vaak in je hoofd hoort dat je dat niet moet doen.

 

Stel je nu eens voor dat je NIET luistert naar dat stemmetje? Dan gaan er veel nieuwe deuren voor je geopend worden. Nieuwe ideeën, avonturen en uitdagingen. Je gaat namelijk nooit wat bereiken als je maar in je comfort zone blijft. Oftewel niet luisteren naar je reptielenbrein. Mensen die doorzetten negeren dat stemmetje en doen wat nodig is voor resultaat.

 

Kan je het stemmetje uitzetten? Nee, jammer genoeg niet. Wel kan je er bewust van worden dat het er is en ook bewust ervoor kiezen om er niet naar te luisteren.

In de blog over motivatie en doorzetten vertelt een personal trainer waarom doorzetten zorgt voor langdurig resultaat

Level waar jij je in bevindt.

Je hebt 4 levels waar mensen in leven. in het ene level krijg je niks voor elkaar en in het andere level ben je aan het knallen. Je kan niet tussen 2 levels in zitten, je bent diegene ja of nee. Je doet het vol overgave of niet. Lees goed alle 4 de levels door en kijk ook kritische naar jezelf in welk level je je nu bevindt. Wil je veranderen van level? Dan is dit een bewuste keuze om je zo te gaan gedragen.

 

 

Level 1 Driven

In dit level bevinden mensen zich die de echte killers zijn in wat ze doen! Denk hierbij aan Michael Jordan die niet alleen goed was in basketbal maar het ook basketbal zelf naar een next level tilde. Hij was niet zomaar een goeie speler.

 

Je bent niet vies van veel en hard werken en daar volledige focus op te hebben. Er zijn maar weinig mensen die echt bij level 1 horen en next level hun leven leiden.

 

Level 2 High commitment

Dit zijn mensen met een commitment. Een commitment is dat je niet handelt vanuit gevoel, maar vanuit wat nodig is. je hoeft je niet goed te voelen om te doen wat nodig is. Daarnaast zijn mensen met een commitment ook heel integer. Ze houden zich aan de afspraken en verzinnen geen smoesjes.

 

Commitment veranderd je van binnen, niet van buiten. De kern wordt aangepakt.

 

Je beslist + Je doet het = Resultaat en commitment

 

Voordat je roept dat jij ook in de groep behoort, lees nog een keer dit stuk.

 

Level 3 high motivation

Deze mensen hebben externs iets nodig om aan de gang te gaan. Ze kunnen het niet uit zichzelf doen. Zoals ik ook heb beschreven in het hoofdstuk wat is motivatie, dat is dit level. Veel mensen doen iets uit een opwelling. Vervolgens zakt de motivatie en dan moeten ze zichzelf weer bij elkaar rapen om meer motivatie te vinden. Dit is vermoeiend en niet resultaatgericht. In dit level krijg je eigenlijk niks echt goed gedaan. Je begint ergens aan, maar maakt het nooit 100% goed af.

 

Level 4 basic

Mensen die smoesjes bedenken en van alles roepen maar niks doen. Dat is de laatste groep. Deze mensen krijgen niks gedaan en zien het leven als 1 groot obstakel.

 

Niemand wordt geboren en zit gelijk in level 1. Iedereen begint in level 4, maar jij bent uiteindelijk degene die de keuze moet maken in welk level je wilt zitten.

 

Wil je grootste doelen bereiken en de wereld veroveren, dat kan alleen in level 1. Jij bepaalt wat je kan bereiken in het leven. Dit kan al iets kleins zijn zoals gaan sporten, maar ook iets groots zijn zoals een bodybuilding wedstrijd meedoen. Om echt doelen te behalen groot of klein moet je minimaal in level 2 zitten en een commitment hebben.

Motivatie of doorzetten?

Wil je echt een verschil maken in je gezondheid en goed resultaat boeken? Dan zal je moeten doorzetten. Op basis van motivatie heb je even resultaat, verval je in oude gewoontes en kan je weer opnieuw beginnen. Ervaar je alleen nog maar motivatie en wil je niet weer terug vallen, maar weet je niet hoe? Ga dan opzoek naar een personal trainer die jou kan helpen om door te zetten en uit level 3 te komen. Zoek een trainer die echt een commitment heeft op jouw resultaat. Alleen dan zal het een succes zijn.

 

Gebruik je motivatie om te zoeken naar de juiste trainer, zodat je voordat je motivatie weer zakt je trainer je kan helpen om door te zetten. Gezondheid was altijd al belangrijk, maar door corona is het alleen maar belangrijker geworden om te bewegen en te sporten. Mensen zijn nog nooit zo dik geweest als nu. Gebruik dus je motivatie om aan de slag te gaan met de juiste trainer. Heb jij wel een commitment maar mis je kennis over fitness? Vind dan ook een trainer die jou in training en voeding kan ondersteunen. Als zowel personal trainer als client een commitment maken wordt dat een killer resultaat!

 

Motivatie of doorzetten? Doorzetten en gas geven!

Klaar voor om dit keer door te zetten?

Kom in contact met een van onze trainers en ga voor langdurig resultaat.

Vond je het interessant? Deel het!

 

Lees ook onze andere blogs

Fit blijven tijdens de zomer in Den Haag

Een blog over hoe je fit blijft tijdens de zomer. Tips om fit te blijven tijdens de zomer en hoe een coach jou daarbij kan helpen.

Stress verminderen door 5 tips van een personal trainer

In deze blog bespreken we wat stress is en de negatieve gevolgen van stress. Ook krijg je 5 tips mee om je stress te verminderen en hoe een coach je kan helpen om je stresslevel aan te pakken.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

trainer Joshua helpt een klant tijdens een personal training sessie

ADRES

Oude middenweg 229A
2491 AG Den Haag

Gratis parkeren