Is krachttraining noodzakelijk voor resultaat?

krachttraining doen voor resultaat

Is krachttraining noodzakelijk voor resultaat? Naast dat ik fan ben van krachttraining is de vraag natuurlijk of het ook echt noodzakelijk is voor jouw resultaat. Nou, ik ga je dat vandaag vertellen in deze blog. Zowel de voordelen en de nadelen van krachttraining gaan we bespreken en hopelijk kan ik je laten inzien dat krachttraining voor iedereen is!

 

waarom krachttraining doen?

Krachttraining is zoveel meer dan een beetje smijten met gewichten. Ik heb dit al eens eerder gezegd, maar ik blijf het herhalen totdat jij me gelooft!

 

Krachttraining is niet alleen voor krachtpatsers of mannen die alleen maar schreeuwen. Krachttraining is voor iedereen! Man, vrouw, oud of jong het maakt niet uit! Jij kan krachttraining doen.

 

Waarom jij krachttraining zou moeten doen? Dan kan ik nu al gelijk 5 redenen geven!

  • Krachttraining vergroot onafhankelijkheid van ouderen.
  • Verlaagt lage rugklachten.
  • Beschermt spiermassa in een periode van gewichtsverlies.
  • Vergroot je zelfvertrouwen.
  • Betere lichaamscontrole en lichaamsbewustzijn.

Als je ouder wordt zal je meer spiermassa verliezen. Het is van groot belang dat je krachttraining doet om dit tegen te gaan en te zorgen dat je onafhankelijk blijft. Waarom? Jij wilt toch niet als een broos oud mannetje of vrouwtje je laatste jaren door? Je wilt toch nog vol vertrouwen in je eigen lichaam buiten wandelen en genieten van andere activiteiten.

 

Wat zijn gevolgen van geen krachttraining doen:

  • Meer spierafbraak.
  • Meer moeite met dagelijkse activiteiten zelfstandig doen.

Tegenwoordig heeft iedereen rug pijn en dan vooral last van de lage rug. Waarom? Omdat je niet in een ideale houding zitten en de omliggende spieren zijn niet getraind. Door krachttraining te doen kan je de omliggende spiergroepen trainen en zorgen dat hierdoor je rugpijn afneemt.

 

 

Als je wilt afvallen wil je niet dat je spiermassa verliest. Juist door krachttraining te doen bescherm je jouw spiermassa in de periode dat je in een calorieën tekort zit.

 

Oeh, deze vindt ik zelf mega leuk! Het vergoot je zelfvertrouwen om lekker krachttraining te doen. Ik kan uit eigen ervaring zeggen dat dat 100% zo is. Niet alleen geldt dat voor mij, maar ik zie het ook gebeuren bij de leden van Body Inverso. Daarom zeg ik ook altijd dat krachttraining zoveel meer is dan smijten met gewichten. Het is ook echt een mentale kwestie.

 

Door krachttraining te doen leer je je lichaam heel goed kennen en ben jij je heel bewust van bewegingen. Je leert hoe jij je lichaam kan aansturen door de juiste spieren aan de spannen.

 

Volgens mij heb ik zo wel genoeg redenen op gegeven waarom je krachttraining moet doen! Als je nou meer wilt weten over bovenstaande punten dan kan je een oudere blog lezen met alle voordelen van krachttraining. Lees hier de blog over de voordelen van krachttraining>>>

Jouw doelstelling sneller behalen

Wie wilt dat nou niet, je doelen sneller behalen? Volgens mij wilt iedereen dat wel, alleen een short cut is (bijna) nooit de oplossing.

 

Onder een short cut vallen diëten die maar 6-10 weken duren en waarbij je een strikt schema volgt. Denk hierbij aan een sapkuur. Het probleem alleen met dit soort diëten is dat er geen gedragsverandering plaats vindt en je na die 6 weken weer terug valt in je oude gedrag. Oftewel je komt weer aan in gewicht na de periode van gewichtsverlies omdat je niet weet wat je aan je huidige patroon moet veranderen.

 

Daarom is het altijd handig om voordat je begint met een dieet eerst te bedenken of je het minimaal een jaar kan volhouden. Is dit niet het geval? Begin er dan niet aan, want dan weet je al dat je terug gaat vallen in je oude gewoontes. Zonde van je tijd om dan te beginnen met dat dieet, je kan dan veel beter focussen op een manier om duurzaam resultaat te creëren dan een short cut.

 

Ookal kies je voor een duurzame manier om je doel te behalen dan kan je nogsteeds je doelstelling behalen! Door geen short cut te nemen betekent het niet dat alle hoop vervlogen is. Juist door te focussen op het veranderen van je gewoontes ga je op een manier jouw doelen behalen en ook nog eens behouden! Dat is helemaal te gek toch?

 

Krachttraining noodzakelijk?

Maar is krachttraining doen noodzakelijk om jouw doelen op een duurzame manier te behalen? Mijn antwoord is een dikke vette JA!

 

Vooral als je gaat kijken op de lange termijn is krachttraining zo veel beter om te doen dan alleen maar cardio.

 

Voordelen van krachttraining en geen cardio:

  • Je kan je lichaam vormen zoals jij dat wilt.
  • Als je aankomt in spiermassa verbrandt je meer in rust (oftewel meer eten en gewicht verliezen)
  • Veel meer variatie dan saai voor je uit rennen.
  • En alle bovenstaande uit het hoofdstuk ‘waarom krachttraining’!

Dus als je mijn mening wilt dan zou ik zeggen dat krachttraining 100% fijner is om te doen als je kijkt naar de lange termijn. De vraag is natuurlijk wel of het noodzakelijk is? Dan is mijn antwoord ja, want krachttraining is van belang als jij wilt afvallen, aankomen, je lichaam wilt vormen en je fit oud wilt worden.

 

Huh, ook als je ouder bent krachttraining doen? Ja, dan juist krachttraining gaan doen! Als je ouder wordt is het belangrijk om actief te blijven, want je lichaam past zich aan, aan hoe jij leeft. Dus als jij veel binnen zit en weinig beweegt dan zal je steeds zwakker worden. Maar als je altijd blijft fietsen of wandelen dan wordt je ouder maar voel jij je fitter. Je lichaam past zich aan jouw leefstijl aan. Als je oud wilt worden en ook soepel wilt blijven dan moet je blijven trainen om je spieren sterk te maken en je gewrichten soepel te houden.

 

Als je ouder wordt wil je nog wel met je kleinkinderen leuke dingen doen en daarom is het belangrijk dat je je spieren blijft trainen. Door krachttraining te doen blijf je sterk en langer onafhankelijk, dat wil jij toch ook?

 

Nog meer voordelen van krachttraining voor ouderen:

  • Verlaagt een te hoge bloeddruk.
  • Snellere stofwisseling.
  • Kan je meer dingen zelf doen in het dagelijkse leven.
  • Meer stabiliteit.

 

Dit bewijst maar weer dat krachttraining belangrijk is voor jong en oud!

starten met krachttraining voor meer resultaat

Beginnen met krachttraining

Er zitten veel voordelen aan om krachttraining te doen en je kan wel zeggen dat het zelfs noodzakelijk is.

 

Maar nu wil je de stap zetten om fit oud te worden, hoe ga je beginnen met krachttraining? Dat is eigenlijk best wel simpel. Je moet gewoon gaan beginnen!

 

Twijfel niet! Ga naar een sportschool of PT studio waar jij je prettig voelt en schrijf je in. Je inschrijven bij een sportlocatie waar jij je prettig voelt is de eerste stap. Je prettig voelen bij een gym is heel belangrijk, als je je niet prettig voelt ga je steeds met tegenzin sporten en dat is absoluut niet de bedoeling.  Weet je niet bij welke sportschool of PT studio je wilt beginnen? Vraag bij meerdere locaties een proefsessie aan en doe ook de proefsessie. Op deze manier kan je kijken of jij je prettig voelt in de studio en dan kan je daarna een keus maken of dat je nieuwe sportplek gaat zijn of dat je nog verder gaat kijken.

 

Als je al ervaring hebt met krachttraining wil je na je inschrijving gelijk goed beginnen. Maak daarom een planning op welke dagen en tijdstippen je gaat trainen. Vergeet niet om dit ook echt in je agenda te zetten! Zo maak je gelijk een afspraak met jezelf om ook daadwerkelijk te gaan. Heb je nog weinig tot geen ervaring met krachttraining? Doe onderzoek online of vraag hulp aan een personal trainer. Zo leer jij goed de basis van krachttraining en kan je daarna zelfstandig verder met sporten.

 

En nu is het een kwestie van tijd! Heb geduld, want je gaat niet na 3 trainingen al een verschil zien in je spiermassa. Je moet elke week consistent trainen om resultaat te boeken. Geef daarom ook niet op als je niet gelijk resultaat ziet, dit kost even tijd! Blijf opdagen elke week in de sportschool en doe je best en dan wordt je harde werken beloont.

 

Of je nu jong of oud bent krachttraining is voor iedereen en dus ook voor iedereen noodzakelijk. Op de korte termijn kan cardio veel aantrekkelijker lijken, maar op de lange termijn is krachttraining een veel betere optie. Een optie waarmee je niet alleen je lichaam kan vormen, maar er ook voor zorgt dat je als je ouder bent langer onafhankelijk kan blijven. Het heeft veel meer voordelen dan dat je in eerste instantie zou denken. Maar nu ik alles heb uitgelegd wordt het tijd dat ook jij gaat beginnen met krachttraining!

 

Pak je mooiste sportoutfit, ga naar de sportschool toe en duik het kracht gedeelte in! Krachttraining is een investering voor je oude dag.

 

Vond je het interessant? Deel het!

 

Lees ook onze andere blogs

Hoe effectief is personal training in Den Haag

Personal training is zeker wel effectief, maar hoe komt dat? Daarnaast bespreken we ook een stappenplan die jij kan volgen om je eigen doel zelfstandig effectief kan behalen.

Invloed van stress op afvallen in Den Haag

Stress heeft ook invloed op jouw gewicht verlies, daarom is het belangrijk om niet alleen te kijken naar je voeding en training als je gewicht wilt verliezen. Leer in deze blog alles over de effecten van stress en hoe jij je stress kan verlagen.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

trainer Joshua helpt een klant tijdens een personal training sessie

ADRES

Oude middenweg 229A
2491 AG Den Haag

Gratis parkeren