Wat is gezonde voeding in Den Haag?

wat is gezonde voeding om te eten in Den Haag?

Wat is gezonde voeding in Den Haag? Wat is eigenlijk gezond eten en als je gezond eet kom je dan ook niet aan in lichaamsgewicht? Allemaal vragen die ik wekelijks beantwoord tijdens coaching gesprekken met leden. Dat is ook de reden dat ik er een artikel over schrijf, om te zorgen dat jij ook weet dat gezond of ongezond eten niet bestaat eigenlijk.

 

Voeding labelen als goed of slecht maakt mij verdrietig!

Wat veel mensen doen is continue denken in goed of slecht en dat doen ze vooral op het gebied van voeding. Maar wie zegt dat je alles moet labelen als goed of slecht?

 

Geen één product is goed of slecht. Onze gedachtes leert ons dit aan, terwijl dat helemaal niet nodig is. Je hebt wel optimaal en minder optimale producten, hierbij moet je denken aan de voedingsstoffen die een product bevat. Ik ga een voorbeeld geven van een optimaal product en een minder optimaal product.

 

Voorbeeld:

Je wilt een tussendoortje/snack nemen in de middag. Je kan fruit nemen wat veel vitamines bevat of je kan een koek nemen die vooral veel suiker bevat. De koek zal niet zoveel doen voor je lichaam, terwijl het fruit zorgt voor natuurlijke fruitsuikers en je dagelijkse dosis vitamine. In dit voorbeeld is fruit een optimale keuze en is de koek een minder optimale keuze.

 

Is nu de koek slecht voor je en moet je dit product volledig elimineren? Nee, absoluut niet!

 

Wat gebeurt er als je producten gaat elimineren?

Wat gebeurt er als je volledig producten gaat elimineren zoals die koek? Heb je wel eens gehoord van eetbuiten? Nee? Blijf dan vooral door lezen.

 

Laten we nogsteeds die koek als voorbeeld gebruiken. Je gaat die koek niet meer eten, want je denkt dat het ‘slecht’ is voor je. Nooit meer een koek eten! Dit zal waarschijnlijk de eerste twee weken prima gaan, maar dan heb je een keertje een verjaardag of een gezellig etentje met vrienden en daar zie je weer die koek liggen. Je eet het niet ookal heb je er wel trek in. Je straft jezelf. Na dit een X aantal dagen/weken te kunnen volhouden, komt het moment dat je er helemaal klaar mee bent. Je koopt een pak met die koeken en eet alles in één keer op. Alle koeken die je de afgelopen tijd hebt overgeslagen eet je nu in één moment op.

 

Vervolgens komt het moment dat je baalt van je gedrag en straf jij jezelf weer door volledig die koek te elimineren totdat de volgende eetbui komt.

 

Zoals je kan begrijpen kom je in een cirkel terecht waar je niet uitkomt en je relatie met voeding alleen maar slechter maakt. Daarom wil je producten niet elimineren. Je wilt bewuste keuzes maken met je voeding.

Bestaat gezonde of ongezonde voeding?

Gezonde of ongezonde voeding is hetzelfde als zeggen dat bepaalde producten goed of slecht zijn. labelen van producten zorgt er niet voor dat je een goede relatie met voeding krijgt.

 

Er bestaan wel producten die meer voedingsstoffen bevatten dan andere producten waar je lichaam wat aan heeft. Maar slecht of ongezond? Nee, daardoor leg jij jezelf beperkingen op en zal je onbewust producten gaan elimineren en een slechte relatie met voeding krijgen.

 

Het is natuurlijk leuk dat ik je vertel om niet te denken in goed of slecht, maar hoe kan jij ervoor zorgen dat je gedachtes meegaan?

 

Je weet het wel, maar je gedachtes nog niet.

Je weet dat je producten niet hoeft te labelen, maar toch blijven je gedachten maar roepen. Je hebt vier fases voordat je hoofd meegaat in wat jij wilt.

 

Fase één: Je bent ervan overtuigd dat producten gezond of ongezond zijn.

 

Fase twee: Je verdiept je meer in hoe voeding werkt en je verandert van mening van gezond of ongezond naar neutraal.

 

Fase drie: Je bent ervan overtuigd dat producten neutraal zijn, maar je gedachtes nog niet. In de praktijk ben je dus nog vaak bezig met voeding labelen als gezond of ongezond.

 

Fase vier: Zowel je gedachtes als je acties laten zien dat je producten ziet als neutraal. Je labelt producten niet meer.

 

Hoe zorg je nou dat je in fase vier komt? Dat is blijven herhalen, herhalen en herhalen. Je moet ook geduld hebben want je gedachtes gaan niet zomaar veranderen. Blijf het voor jezelf herhalen dat producten neutraal zijn en uiteindelijk zullen je gedachtes meedoen.

vrijhied van voeding is een boek van ricky frissen wat gaat over je relatie met voeding.

Van gezonde voeding verlies je lichaamsgewicht?

Nu je weet dat producten geen label hebben is dit antwoord waarschijnlijk geen verrassing meer. Nee, je verliest niet automatische gewicht als je gezond gaat eten.

 

Als je gewicht wilt verliezen zal je een negatieve energiebalans moeten creëren. Oftewel je neemt minder calorieën tot je dan dat je lichaam verbruikt.

 

Wel heb je producten die meer voedingsstoffen bevatten waar je lichaam wat aan heeft dan andere producten. Maar dit betekent niet dat je zal afvallen. het enige wat het je vertelt is dat je lichaam meer heeft aan product X dan aan product Y.

 

Optimaal eten bestellen.

Eten bestellen, kan dat dan ook gewoon? Ja, je kan gewoon eten bestellen zonder bang te zijn dat je ineens aankomt in gewicht. Ook met eten bestellen kan je een keuze maken tussen een optimale en minder optimale keuze.

 

Op Thuis Bezorgd heb je tegenwoordig niet meer alleen pizza’s of burgers, maar ook optimalere opties zoals een wok maaltijd. Je kan dan zelf een bewuste keuze maken wat voor maaltijd jij wilt. Wil je een pizza? Dan neem je een pizza. Wil je rijst eten? Dan neem je een rijst maaltijd.

 

Vorig jaar heb ik een blog geschreven over eten bestellen in Den Haag. Ik heb drie restaurants aangeraden om eten bij te bestellen. Dit zijn natuurlijk niet de enige restaurants! Ik heb deze restaurants uitgekozen aangezien je zelf je portie grote kan bepalen en/of omdat producten plantaardig zijn. Klik hier om de blog te lezen>>>

Wat kan je eten als je eten niet meer gaat labelen?

En nu? Je gaat eten niet meer labelen als gezond of ongezond, maar wat kan je dan wel of niet eten?

 

Ik snap de verwarring. Ik wist ook niet wat ik moest eten toen ik leerde om eten niet meer te labelen. Ineens ga je een middenweg zoeken waarin je kan genieten van voeding, maar wel op gewicht blijft (mijn doel ). Dat is best een uitdaging, maar zodra ik het door had kreeg ik er zoveel vrijheid voor terug.

 

Eten labelen kost onbewust veel energie en dan vooral negatieve energie. Door niet meer te labelen valt er een last van je schouders.

 

Help! Hoe moet ik beginnen?

Ik snap dat je nu even niet weet hoe en waar je moet beginnen, ik had dat ook. Daarom heb ik dit samen met een coach gedaan. Mijn coach hielp mij inzien wat een gebalanceerd voedingspatroon is en dat labelen totaal niet nodig is. Denken in hokjes is zo 2019.

 

Door samen met een coach hierover te sparren ga je stap voor stap je gedrag aanpassen en hierdoor ook uiteindelijk je gedachtes veranderen.  Naast een coach nemen kan jij je ook gaan inlezen over voeding en jouw relatie met voeding. Lees dan het boek van Ricky Frissen, in dit boek staat alles over wat jij moet weten over voeding en jouw relatie tot voeding.

 

Het boek is een compleet stappenplan om je relatie met voeding te verbeteren:

  • Leer je lichaam meer vertrouwen.
  • Verbeter je relatie met de weegschaal.
  • Stop met emotie-eten.
  • Verbeter je zelfbeeld.
  • Bereik en behoud je doelen.

 

Het boek bevat vijftien hoofdstukken vol met wetenschappelijke informatie en praktische kennis om jouw relatie met voeding en jezelf positief te veranderen.

 

Of je nu een coach neemt of eerst het boek leest of allebei, dat maakt niet uit. Uiteindelijk is het van belang dat voeding niet jouw leven beïnvloed. Gezonde voeding bestaat niet. Je hebt producten en die producten bevatten voedingsstoffen en het ene product is optimaler dan het andere product. Maar geen één product is slecht, ongezond, goed of gezond.

 

Ervaar zelf de vrijheid van voeding zodra je gaat stoppen met het labelen van producten. Hulp nodig? Vraag hier jouw gratis proefsessie aan en laat ons je helpen>>>

Vond je het interessant? Deel het!

 

[DISPLAY_ULTIMATE_SOCIAL_ICONS]

Lees ook onze andere blogs

Hoe kan jij je resultaat behouden met Sinterklaas

Met een paar praktische tips leer jij hoe jij je resultaat kan behouden met de feestdagen.

Concrete doelen stellen met een personal trainer

Hoe kan jij concrete doelen stellen zodat de kans op slagen veel groter is? Lees het allemaal in dit artikel.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

trainer Joshua helpt een klant tijdens een personal training sessie

ADRES

Oude middenweg 229A
2491 AG Den Haag

Gratis parkeren