Het belang van het zijn van een rolmodel

Rolmodel zijn voor je kinderen op gebied van fitness

Het belang van het zijn van een rolmodel is een artikel wat gaat over sporten in combinatie met het gezinsleven. Uiteindelijk ben jij namelijk het rolmodel van je kinderen en je kinderen hebben een rolmodel nodig. In deze blog gaan we kijken waarom het belangrijk is om een rolmodel te hebben en hoe jij een positief effect kan hebben op kinderen op het gebied van sport.

 

Ouders die sporten

Zelf kom ik uit een gezin waar we altijd sportief bezig zijn. Ik kan me niet anders herinneren dan dat me ouders aan het sporten waren. Dit was voornamelijk in de sportschool! Doordat mijn ouders sporten belangrijk vinden was het ook niet zo gek dat ik ook ging sporten. Wat voor sport? Dat maakte ze niet uit, zolang ik maar lekker bezig was! Nou, ik heb dus paardrijden, ballet, jazz ballet, turnen en korfbal gedaan voordat ik begon met fitness.

 

Je kan wel zeggen dat ook ik mijn hele leven al aan sport doe en mijn ouders motiveerde mij altijd om te bewegen. Toch hebben mijn ouders mij nooit gedwongen om een bepaalde sport te doen, maar mijn ouders waren aan het sporten dus dan wilde ik ook! Doordat mijn ouders voor zichzelf gezond wilde leven en lekker wilde sporten zorgde dit ervoor dat ik onbewust ook graag wilde sporten.

 

Mijn ouders waren mijn rolmodel en zij waren sportief bezig en dit heeft mij onbewust getriggerd om ook te gaan sporten.

Het zijn van een rolmodel

Zoals ik hierboven al heb vertelt zijn mijn ouders rolmodellen als het gaat om sporten en hoefde ze mij hier niet in te dwingen. Doordat zij gezond en sportief bezig waren en ik opkeek naar me ouders was het heel normaal dat ik dat ook ging doen.

 

Dit bewijst ook maar weer dat fitness zoveel meer is dan met gewichten smijten. Het heeft ook degelijk wel een impact op je privé leven als je gezonder gaat leven. Hoe vet is het als jij je omgeving weer kan motiveren om gezonder te leven? Mega cool toch!

 

Het zijn van een rolmodel kan op een positieve manier, maar ook zeker op een negatieve manier. Als jij stappen zet om te werken aan je gezondheid door te gaan sporten met een personal trainer, gezond te eten en je gedrag aan te passen. Zullen je kinderen dit ook door hebben, want papa of mama heeft ineens veel meer energie. Daarnaast zal de fysieke verandering uiteindelijk ook opvallen en door je gezonde leefstijl vast te houden heeft dit nog meer impact op je omgeving. Iedereen is namelijk wel een begonnen met een dieet en na 6 weken gestopt, maar als je echt een rolmodel wilt zijn moet je je leefstijl veranderen en het ook volhouden. Dat is het moment dat je een rolmodel wordt op een positieve manier.

 

Je hebt natuurlijk ook de andere kant, namelijk de negatieve kant. Je kinderen zullen altijd tegen je op kijken, dus als jij ongezonde keuzes maakt dan zullen je kinderen dit ook eerder doen. Als jij altijd maar zegt dat sporten zo verschrikkelijk is en überhaupt niet sport, dan gaan je kinderen sporten ook niet leuk vinden. Je kinderen kijken tegen je op en nemen je gedrag ook over.

 

Personal training

Personal training is een mooie eerste stap om te zetten als je echt je leefstijl wilt veranderen en een rolmodel wilt zijn voor je omgeving.

 

Door te beginnen met personal training leer je meer over training en hoe je het uiteindelijk zelf kan voortzetten. Daarnaast heb je ook coaching gesprekken om vanbinnen uit te veranderen en duurzaam resultaat te creëren. Door je gedrag te veranderen en meer bewustzijn te creëren over voeding leer je meer over alle leefstijl aspecten. Hierdoor ben je bezig met duurzaam resultaat en dat is al een heel goed begin om een rolmodel te worden voor je omgeving.

Het hebben van een rolmodel

Iedereen heeft wel iemand waar die naar opkijkt. Dit kan een vriendin/vriend, je opa of oma zijn, een collega etc. het hebben van een rolmodel is heel normaal en iedereen heeft wel iemand die hij/zij bewondert. Dat iemand je rolmodel is betekent niet dat je helemaal fan bent of een obsessie hebt. Het kan ook zijn dat je alleen naar diegene opkijkt op bepaalde gebieden bijvoorbeeld hoe diegene zijn/haar bedrijf leidt. Je kan ook meerdere rolmodellen hebben voor verschillende dingen. Je kan ook meerdere rolmodellen hebben voor verschillende gebieden.

 

Het hebben van een rolmodel is belangrijk voor een kind, een kind neemt dat gedrag namelijk over. Je wilt een positief effect hebben op je kind toch?

 

Hoe kan sporten helpen?

Het is niet onbekend dat in Nederland overgewicht een probleem is wat zich al jaren afspeelt. Door corona is dit probleem eigenlijk alleen nog maar groter geworden en mensen sporten en bewegen steeds minder. Steeds meer mensen hebben overgewicht en hierdoor ook de kinderen. Inmiddels weet iedereen ook dat overgewicht een negatief effect heeft op je immuunsysteem en dat terwijl een sterk immuunsysteem zo belangrijk is voor volwassen en kinderen! Gezond leven als gezin is heel belangrijk.

 

Zoals ik al eerder zei is dat je kind naar je opkijkt, dus als jij te veel eet en niet beweegt gaat je kind dat ook doen. Hierdoor hebben niet alleen ouders overgewicht maar ook de kinderen. In het beste geval is er geen overgewicht in het gezin, maar worden kinderen niet aangespoord om te gaan bewegen. Dat is heel zonde van bewegen en sporten heeft een positief effect op je immuunsysteem.

 

Door als ouder de stap te nemen om te gaan sporten en te werken aan zijn/haar gezondheid zal dit automatisch een positief effect hebben op zijn/haar omgeving. Zal dit gelijk werken zodra je begint? Nee, je moet het eerst volhouden voordat het een positief effect heeft op je omgeving.

 

Wat wordt er bedoelt met het volhouden van sporten? Nou, heel simpel! Niet na 6 weken stoppen, maar een leefstijl creëren. Oké, het antwoord is wat makkelijker dan de uitvoering.

 

Als je gaat beginnen met sporten doe je dit zodat je gezonder gaat leven. Het is dan handig om gelijk al een stok achter de deur te creëren door met een personal trainer of een sportbuddy te gaan trainen. Dan weet je al dat het een stuk lastiger wordt om zonder goede reden af te zeggen. Stukje accountability!

 

Als je het sporten volhoudt en uiteindelijk ook resultaat ziet, zal je omgeving dit ook zien. Vervolgens heb je dus een positief effect op je omgeving en kan jij ze motiveren om gezonder te gaan leven. Als je kijkt naar je kinderen, werkt het precies zo! Je kinderen zien dat je sport en gezonder leeft, je kinderen zijn trots op je en vervolgens kan jij ze motiveren om ook wat te gaan doen aan sporten. Uiteindelijk zullen de kinderen ook de voordelen van sporten meekrijgen. Wat is nou leuker dan een gezin wat samen kan sporten en plezier kan hebben!?

Beginnen met een rolmodel te zijn.

Als deze blog niet al genoeg motivatie geeft om te beginnen met gezonder leven weet ik het ook niet meer! Vooral als je weet wat het voor je omgeving kan betekenen.

 

Begin met een rolmodel te zijn voor je omgeving door gezond te leven en dit ook vol te houden. Jij wilt toch ook dat je kinderen gezond ouder worden en zich fit voelen en vol energie zitten? Dat begint door eerst kritisch naar jezelf te kijken en wat voor voorbeeld jij geeft aan je kinderen. Als jij zelf niet gezond leeft, hoe kan je dan verwachten van je kinderen dat zij gezond leven als jij hun rolmodel bent?

 

Ga lekker bewegen en zorg ervoor dat jij gezond bent en er plezier in hebt om gezonder te leven. Zodra je dit gaat uitstralen zal je omgeving dit opvangen en jou volgen. Dat is toch heel fijn als je zo’n positief effect kan hebben op je omgeving dat ze meer gaan bewegen en gezonder gaan leven? Wil je een rolmodel zijn voor je omgeving? Begin dan bij jezelf!

 

Heb je moeite om het sporten vol te houden of gezonder te eten? Hierbij wat tips om je op weg te helpen!

 

Tips voor het volhouden van een gezonde leefstijl:

  • Leg jezelf geen restricties op
  • Begin niet aan een ‘’dieet’’, kijk juist naar opties die je de rest van je leven kan volhouden.
  • Zorg voor een stok achter de deur (sportbuddy/personal coach)
  • Ga niet 10 gewoontes in 1 keer proberen te veranderen, maar doe het stap voor stap.
  • Focus op lange termijn resultaat en niet op een short cut.
  • Eet gevarieerd
  • Eet veel groente en fruit
  • geniet van het proces en straf jezelf niet!

En de aller belangrijkste is…Starten!! Wacht niet totdat het maandag is, een nieuwe maand of zelfs het nieuwe jaar. Begin NU! Niet uitstellen, maar nu actie ondernemen om gezonder te leven en uiteindelijk een rolmodel te zijn voor je gezin.

 

Succes en mocht je hulp nodig hebben dan weet je ons te vinden!

 

Vond je het interessant? Deel het!

 

Lees ook onze andere blogs

Is krachttraining noodzakelijk voor resultaat

In deze blog gaan we vertellen waarom krachttraining niet alleen leuk is, maar ook zorgt voor beter resultaat.

Waarom krachttraining voor vrouwen

Lees hier alles over de voordelen van krachttraining voor vrouwen. Veel vrouwen durven geen krachttraining te doen, laat mij je helpen om met zelfvertrouwen te beginnen in de sportschool.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

trainer Joshua helpt een klant tijdens een personal training sessie

ADRES

Oude middenweg 229A
2491 AG Den Haag

Gratis parkeren