Waarom krachttraining voor vrouwen

krachttraining voor vrouwen

Waarom krachttraining voor vrouwen juist heel belangrijk is heeft niet alleen met het uiterlijk te maken, maar ook met een mentaal aspect.

 

Er wordt nogsteeds een beetje raar gekeken als je als vrouw zwaar aan krachttraining doet. Vaak worden er opmerkingen gemaakt als: ‘’Pas je op dat je niet te gespierd wordt?!’’

 

Dat zijn van die stomme opmerkingen die helemaal nergens over gaan en onnodig vrouwen onzeker maken over krachttraining. Hopelijk weet jij na het lezen van deze blog waarom krachttraining voor vrouwen juist heel goed is en voel jij je niet meer onzeker over krachttraining en doe je met zelfvertrouwen aan krachttraining.

 

Het is zoveel meer dan een training

Jij kent vast wel dat gevoel dat je vroeger goed was in bijvoorbeeld turnen en dat dat ook je grootste passie was en je uitlaatklep. Met krachttraining is dit niet anders! Uiteindelijk wordt het zoveel meer dan maar een uurtje trainen, het wordt een uitlaatklep.

 

Als je aan vrouwen vraagt om krachttraining te omschrijven krijg je 2 situaties.

 

Situatie 1: Trainen met elastieken en eigen lichaamsgewicht.

 

Situatie 2: Mannen die zwaar trainen en heftig lopen te schreeuwen in de sportschool.

 

Ja, als ik deze 2 situaties lees wordt ik ook niet heel warm van krachttraining. Alleen beide situaties is niet wat krachttraining is en heeft niks te maken met de krachttraining waar ik het over heb.

 

Wat is krachttraining

Krachttraining is trainen met gewichten zonder het geschreeuw. Nee, maar als je krachttraining gaat doen wil je wat strakker in je vel zitten en meer spieren opbouwen(nee, je wordt niet gelijk de Hulk). Om spieren op te bouwen moet je elke week met meer gewicht trainen mits de techniek goed blijft of meer herhalingen doen met hetzelfde gewicht. Alleen op deze manier krijg je meer spieropbouw, dus leg je elastieken maar weer terug in de kast en duik dat kracht gedeelte in.

 

Het klopt wel dat er soms van die gigantische gespierde mannen lopen te schreeuwen in de sportschool, maar ik beloof dat echt niet iedereen zo rondloopt. Als je wel zo’n man tegenkomt die lekker luidruchtig is, doe je oortjes in negeer het! Lekker in je eigen bubbel je training doen.

 

krachttraining is veel te leuk om het niet te doen omdat je bepaalde vooroordelen hebt. Ben je er klaar voor om erachter te komen waarom vooral voor vrouwen krachttraining helemaal goed is?

voordelen van krachttraining voor vrouwen

in plaats van te kijken naar waarom je geen krachttraining zou doen, ga eens kijken naar alle voordelen. Ik kan je nu al beloven dat er meer voordelen zijn dan nadelen. Zit je goed? Want ik ga je omver blazen met alle voordelen van krachttraining voor de ladies!

 

Voordeel 1 je lichaam vormen

‘’ja, ik wil afvallen dus ik doe alleen maar cardio.’’

 

De grootste fout ooit is om alleen maar cardio te doen wil je gewicht verliezen! Vrouwen denken dat dit de oplossing is. Dat als ze gewicht willen verliezen ze door cardio te doen op magische wijzen hun lichaam helemaal strak wordt. Sorry, dan moet ik je uit je droom helpen. Door cardio train je je spieren niet en gaat alles juist ‘hangen’.

 

Door krachttraining te doen kan je gewicht verliezen en je lichaam vormen zoals jij wilt. Focus jij je met het trainen meer op je benen dan zal daar ook meer spieren komen of focus jij je op alle spiergroepen dan krijg je een overal gespierde look. Je kan zelf een training maken met de focus op bepaalde spiergroepen wat jij belangrijk vind. Op de lange termijn is krachttraining ook veel voordeliger dan cardio. Als je aankomt in spiermassa verbrand je meer in rust, oftewel je kan later meer eten en toch afvallen! Dat is toch veel beter dan cardio? En laten we niet vergeten dat doelloos op zo’n loopband staan ook alles behalve leuk eruit ziet. Bah!

 

Voordeel 2 zelfvertrouwen

Naast dat je met krachttraining je lichaam kan vormen heeft het ook mentaal veel impact op je. Doordat je je lichaam ziet veranderen, je meer energie krijgt en steeds wat sterker wordt voel je je gewoon heel goed. En wat gebeurd er als jij je steeds beter voelt? Dan krijg je meer zelfvertrouwen.

 

Doe een leuke outfit aan en dan krijg je al wat meer zelfvertrouwen en als je dan ook nog eens je training mega lekker gaat en je resultaat ziet dan krijg je helemaal een boost! Ga genieten van het trainen, koop een leuke outfit en behaal resultaat. Ik weet zeker dat jij dan meer zelfvertrouwen krijgt.

 

Voordeel 3 knetter sterk

Het geef toch een kick als je aan het trainen bent en je zwaarder traint dan die schreeuwlelijk?! En dat je dat ook nog eens kan zonder overlast te geven aan de rest van de sportschool!

 

Natuurlijk is het niet alleen daarom cool, maar besef even dat jouw lichaam dat gewoon doet! Jouw lichaam kan zoveel meer aan dan dat je denkt. Dat geeft vooral een kick als je denkt dat het te zwaar is en er dan achter komt dat je het makkelijk aan kan. Mega cool toch!

 

Voordeel 4 immuunsysteem

Wie wilt er nou geen goed immuunsysteem! Dat zorgt ervoor dat je lichaam zichzelf kan beschermen tegen infecties. Naast dat je door trainen je immuunsysteem boost kan je ook door gezonde voeding en genoeg slaap je immuunsysteem boosten. Ik heb een tijd geleden een blog geschreven over hoe jij je immuunsysteem kan verbeteren. Hier staan 6 tips in met wat jij zelf kan doen om je lichaam een boost te geven. Lees hier de blog over het immuunsysteem>>>

 

Voordeel 5 uitlaatklep

Voor mij is sporten echt een hele goeie uitlaatklep geworden. Muziek in me oren en lekker een uur knallen en me frustratie eruit gooien. Even een moment voor mezelf.

 

Ik snap dat je dit gevoel niet gelijk vanaf je eerste training hebt, want je bent nog aan het ontdekken wat je wel en niet leuk vindt aan trainen en hoe alles werkt. Blijf daarom vooral door trainen en focus je op techniek en progressie. Zodra je meer plezier erin gaat beleven kan je ook je frustraties erin kwijt. Fysiek jezelf uitputten waardoor je mentaal ook weer rustiger bent. Heerlijk toch!

voordelen van krachttraining voor vrouwen

Krachttraining met een personal trainer

Als je twijfelt over je techniek of de oefeningen die je doet kan je ook eerst een tijdje sporten onder begeleiding. Op deze manier leer jij door een personal trainer alles over krachttraining. Je leert wat voor jou fijne oefeningen zijn en waar je op moet letten qua techniek. Zodra je wat meer ervaring hebt met krachttraining en het voelt wat vertrouwder kan je alleen verder in de sportschool.

 

Door in het begin een goeie basis te creëren kan je daarna met zelfvertrouwen de sportschool in gaan. Je weet dan dat je de oefeningen met de juiste techniek doet en dat je je daar geen zorgen om hoeft te maken. Daarnaast is trainen met een personal trainer zeker een aanrader als je net begint met krachttraining. Zo leer je alles wat je moet weten over fitness en heb jij aan het einde genoeg informatie en kennis om jezelf te trainen en corrigeren.

 

Voorbeeld: Als je een nieuwe cursus gaat doen begin je toch met de lesdagen volgen en kennis opdoen over het vak voordat je begint met een examen? Dat is ook zo met personal training. Trainen met een personal trainer moet je zien als het nemen van een cursus. Zodra je alle kennis hebt opgedaan is het examen en vergeet je die informatie nooit meer. Een investering waar je de rest van je leven plezier van hebt!

 

Go, go, go girl!

Na 5 voordelen van krachttraining voor vrouwen te hebben opgenoemd is het nu toch echt tijd om dat kracht gedeelte in te lopen in de gym. Waarom? Omdat jij een geweldige en sterke vrouw bent en krachttraining niet iets is om bang voor te zijn.

 

Ookal twijfel je of het wel wat voor jou is, ga het gewoon doen en ervaar het. Natuurlijk niet gelijk opgeven, maar geef het een kans, want krachttraining kan voor jou echt zo’n voordeel zijn zowel mentaal als fysiek.

 

Natuurlijk kan je ook samen met iemand trainen zodat je een sportbuddy hebt. Dan kan je elkaar motiveren tijdens de training. Vooral in het begin kan het ervoor zorgen dat als je samen gaat sporten je het minder eng vind. Duik samen dat kracht gedeelte in en negeer de mannen gewoon!

 

Stappenplan beginnen met krachttraining:

  • Plan in je agenda een dag en tijdstip dat je gaat trainen.
  • Doe een leuke outfit aan.
  • Doe motiverende/leuke muziek aan.
  • Neem een sportbuddy mee voor support (hoeft niet perse).
  • Ga trainen en geniet ervan!
  • REPEAT!

 

Ga nu nog een afspraak inplannen om te trainen en ga gewoon beginnen! Er zijn te veel voordelen om geen krachttraining te doen dus…. You go girl!

Succes en geniet ervan.

Vond je het interessant? Deel het!

 

Lees ook onze andere blogs

Hoe effectief is personal training in Den Haag

Personal training is zeker wel effectief, maar hoe komt dat? Daarnaast bespreken we ook een stappenplan die jij kan volgen om je eigen doel zelfstandig effectief kan behalen.

Invloed van stress op afvallen in Den Haag

Stress heeft ook invloed op jouw gewicht verlies, daarom is het belangrijk om niet alleen te kijken naar je voeding en training als je gewicht wilt verliezen. Leer in deze blog alles over de effecten van stress en hoe jij je stress kan verlagen.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

trainer Joshua helpt een klant tijdens een personal training sessie

ADRES

Oude middenweg 229A
2491 AG Den Haag

Gratis parkeren