Verbrand je genoeg calorieën met PT?

waarom je tijdens een PT niet genoeg kcal verbrandt om af te vallen

Verbrand je genoeg calorieen met PT of heb je meer nodig dan alleen PT? Tegenwoordig heeft iedereen een horloge die bijhoudt hoeveel kcal je verbrand tijdens je workout. Op het horloge staat zo 500 of 600 of misschien zelfs wel 700 kcal die je hebt verbrand. Jammer genoeg is de werkelijkheid heel anders. Ben je klaar voor een realiteit check?

Calorieën verbranden

Calorieën verbranden doe je door sporten en beweging, maar hoe weet je nou hoeveel calorieën je eigenlijk verbrand met een workout? Aangezien we in een tijd leven waar je alles kan bijhouden op een horloge kan je dus ook het aantal verbranden calorieën bijhouden via een horloge. Je zou denken dat het heel handig is. Het is alleen een beetje jammer dat het horloge aangeeft dat je in een workout 600 kcal kan verbranden. De werkelijkheid is dat je het niet precies kan uitrekenen hoeveel je verbrand. Wel kan je er vanuit gaan dat je maar rond de 200 kcal verbrand met een goeie workout. Valt tegen he? Zo’n horloge of loopband waar het aantal kcal opstaat is helemaal niet betrouwbaar.

 

Is het belangrijk om te weten hoeveel calorieën je verbrand? Nee, eigenlijk niet. Het gaat erom dat je 3 keer per week aan het sporten bent en ook dagelijkse beweging hebt. Ook als je wilt afvallen is het niet heel boeiend om te weten hoeveel calorieën je verbrandt. Als je niet afvalt weet je dat je nog niet in een calorieën tekort zit. We hebben al meerdere blogs geschreven over afvallen en hoe een calorieën tekort werkt. Lees hier de blog over een calorieën tekort.

Ik weet dat het geen populaire mening is, maar al die horloges zijn alleen handig om te weten hoelaat het is en zodat je niet te laat komt voor je coaching sessie.

Waarom je niet afvalt van PT

Als je nu weet dat je ongeveer 200 kcal verbrand tijdens een goeie workout, hoeveel effect denk je dat trainen met een personal trainer 2 keer in de week dan heeft om gewicht te verliezen? Niet heel veel als je buiten je sport uren in een calorieën plus zit. Laten we voorop stellen dat PT echt niet nutteloos is, maar er is zeker nog iets wat veel meer effect heeft op gewicht verlies.

 

Personal training is zeker van belang als je weinig tot geen ervaring hebt met fitness. Fitness is een hele populaire sport, wat begrijpelijk is want het is een geweldige sport. Alleen is het ook blessure gevoelig als je zwaar traint met de verkeerde techniek. Een trainer kan jou corrigeren waar nodig is. daarnaast kan je ook veel leren van een personal trainer over de opbouw van een training en de uitvoering van de techniek. Je kan zeker gebruik maken van personal training om goed de techniek te leren en dan vervolgens zelf aan de slag te kunnen gaan in de sportschool.

 

Echter is die 1, 2 of 3 uurtjes per week trainen met een personal trainer niet genoeg om af te vallen. Je wordt zeker wel sterker, je blessure is verholpen of je hebt meer kennis opgedaan. Toch zal je niet zo snel gewicht verliezen. Dit komt omdat je alleen gewicht verliest als je in een calorieën tekort zit en zolang je op de oude manier blijft dooreten zal je niet afvallen. Er zal een gedrag verandering moeten plaatsvinden.

 

Waarom coaching om af te vallen

Een coach helpt jou om in je gedrag te veranderen in de uren dat je niet bij je coach sport. Als je niet je gedrag aanpast zal je dat gewicht ook niet verliezen. Een coach kan samen met jou kijken naar hoe je nu eet en een plan van aanpak maken zodat je in een calorieën tekort komt. Een coach kijkt juist naar de uren buiten het sporten. Er zit 24 uur in een dag, waarvan je 8 uur (optimaal) slaapt en 1 uurtje sport. Dat betekend dat je op een dag 15 uur overhoudt waar je keuzes maakt die ervoor zorgen dat je geen gewicht verliest. Wij helpen je juist in die 15 uur bewuste en verstandige keuzes te maken.

 

‘ja, maar ik eet al super gezond!’ Een zin die veel mensen roepen, maar totaal niet van toepassing is. dat je gezond eet betekend niet dat je in een calorieën tekort zit. In onze maatschappij labelen we eten als goed of fout. Goed of fout eten bestaat niet. Een hamburger op zijn tijd is niet ongezond en een avocado elke dag eten betekend niet dat het gezond is. Als je er te veel van eet zal je alsnog aankomen is gewicht. Je kan aankomen van gezond en ongezond eten! Weer een onpopulaire mening 😉

Waar kan een coach je mee helpen?

Laten we in het thema blijven van de blog, afvallen! Een coach kan je 100% helpen met afvallen, mits jezelf dit ook wilt natuurlijk. Zoals ik hiervoor ook al heb gezegd kijkt een coach juist naar de uren dat je niet aan het sporten bent, daar ligt het resultaat. Bij ons krijgt elke client een eigen coaching sheet. Hierin houdt de client een dagboek bij waar het gewicht, stress, slaap, vermoeidheid en opmerkingen wordt ingevuld. Wat, elke dag wegen? Yes, dat klopt. In onze sheet wordt namelijk het weekgemiddelde uitgerekend en dat is waar we naar kijken. Niet perse naar het gewicht elke dag, het is heel normaal dat je de ene dag wat zwaarder bent en dan weer wat lichter. Je gewicht daalt nooit in een rechte lijn. Daarom kijken we naar het weekgemiddelde! Daarnaast heeft op gewichtsverlies ook je stress en slaap niveau effect. Je geeft elke dag het een cijfer, een coach kan jou dan handvaten aanreiken om je slaap en stress te verbeteren.

 

En dan het allerbelangrijkste van coaching…concrete afspraken maken! Zonder concrete afspraken weet een klant niet waar die op moet letten en laten we resultaat liggen. Met een concrete afspraak bedoel ik niet dat je deze week gaat fietsen als cardio. Nee, wanneer ga je fietsen en hoelang ga je fietsen? Dat zijn concrete afspraken. Zonder afspraken kan een client makkelijk zijn reptielenbrein het laten overnemen en toch niet gaan fietsen. Je hebt niks concreets afgesproken met je coach dus tja. Als je wel concreet iets hebt afgesproken ga jij echt wel dinsdag om 12:00 uur 30 minuten fietsen, want dat heb je zelf gezegd tegen je coach. Concrete afspraken maken om te zorgen dat er ook echt actie wordt ondernomen en niet met smoesjes aankomt zetten bij je coach. Daarnaast maak je niet 1 keer concrete afspraken, elke week heb je een sessie met je coach waarin je de week gaan evalueren/bespreken. Zo houdt je de focus op je doelen en kan je samen met je coach obstakels uitschakelen.

 

Is een coach alleen als je wilt afvallen?

Absoluut niet! Met je coach kan je ook goed sparren over aangekomen in gewicht, op gewicht blijven, stress situatie op werk of thuis, hoe je je avondroutine kan verbeteren etc.

 

Een coach is goed voor iedereen. Niemand is namelijk perfect en er valt altijd iets te verbeteren. Het is niet alleen een investering in je lichaam, maar ook in je geest. Je krijgt handvaten van je coach die je de rest van je leven kan gebruiken. Even een voorbeeldje zodat je misschien een beter beeld hebt.

 

Je werkt in loondienst, maar je bent eigenlijk helemaal niet happy. Je zou liever voor jezelf willen werken en een Bed&Breakfast openen. Toch durf je niet en blijft het een droom. Totdat je begint met personal training en coaching bij Body Inverso. Door het trainen wordt je lichaam sterker en bij de coaching gesprekken leer je meer over je lichaam en je gedrag. Waarom zou je niet een Bed&Breakfast openen, als dat je passie is en je een goed plan hebt? Je reptielenbrein heeft al te lang controle over je leven. tijd om te herkennen wanneer je reptielenbrein spreekt en dan een bewuste keuze maken zonder 100% te luisteren naar die stem die zorgt dat je in je comfort zone blijft. Met de juiste handvaten die zijn aangereikt door de coach is de client nu niet alleen fysiek sterk, maar ook mentaal. Ready for a new adventure!

 

Ieder mens heeft vuilkuilen of dingen die niet lekker lopen. Daar kan een coach je allemaal mee helpen. Je kan erover samen sparren en dan een keus maken. Om deze blog af te sluiten wil ik dit nog even zeggen: Iedereen heeft een coach nodig, je kan alleen groeien als je leert van iemand die dat al kan. Als je niet blijft groeien als mens kan je ook niet van jezelf verwachten dat er verandering komt in je leven. Zoek een coach, leer en groei. Ook jij kan gewicht verliezen of een ander super tof doel behalen. Je kan alles wat je wilt, met een coach kan je deze doelen realiteit maken.

Ben jij klaar om je doelen realiteit te maken?

Boek een gratis proefsessie in met een van onze coaches.

Vond je het interessant? Deel het!

 

Lees ook onze andere blogs

Waarde van accountability

Verantwoording afleggen aan je coach helpt als stok achter de deur om echt resultaat te behalen. Lees in dit artikel alles over hoe een coach jou kan helpen om te knallen in de gym en thuis.

Menu voor hele dag gezond eten

Lees in deze blog over Lisanne haar gezonde menu. Niet een leerzame blog, maar wel een blog voor meer inspiratie hoe je gezond en lekker kan eten.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

trainer Joshua helpt een klant tijdens een personal training sessie

ADRES

Oude middenweg 229A
2491 AG Den Haag

Gratis parkeren

Contactformulier