Blog met tips en tricks

Tips om je voornemens 2021 wél vol te houden

persoonlijke coaching met tips voornemens 2021

Goede voornemens. We kennen ze allemaal. Ieder jaar opnieuw bepalen we nieuwe doelen voor het aankomende jaar en dit keer gaan we ons er écht aan houden. New year, new me. Je gaat meer sporten, gezonder eten, vroeger slapen en minder tijd spenderen aan nutteloos scrollen op social media. Helaas zien we vaak dat velen na een korte periode weer zijn vervallen in oude patronen. En die goede voornemens? Die komen volgend jaar wel weer. Dit jaar gaan we het echter anders doen! Wij geven je de tips die je nodig hebt om in 2021 wél je goede voornemens vol te houden!

Wij zijn groot voorstander van goede voornemens. Doordat je een bepaald doel voor ogen hebt, zul je keuzes maken die over het algemeen in lijn zijn met dit doel. Zoals we eerder al beschreven is het voor veel mensen lastig om hun goede doelen vol te houden. Dit heeft verschillende redenen, maar komt meestal doordat we te ambitieus zijn.

Veelvoorkomende fouten bij goede voornemens

Als personal trainers in Den Haag en Leidschendam begeleiden wij dagelijks mensen met het behalen van hun doelen. Nu we meer thuis en online training geven zijn we veel meer bezig met het formuleren van haalbare en concrete doelen voor 2021. De veelvoorkomende fouten die wij vaak terug zien komen zijn:

  • Te ambitieuze doelen
  • Geen duurzame aanpak maar een quick fix
  • In een keer een grote verandering
  • Niet consistent zijn
  • Terugvallen in oude patronen

7 tips voor je voornemens in 2021

We willen van de één op andere dag verandering zien en streven naar perfectie. Je kent vast wel het gezegde “streven naar perfectie is streven naar falen”. En dat is écht zo! Het begint allemaal met kleine stapjes. Het hoeft namelijk niet in één keer te lukken of perfect te zijn. Je mag fouten maken, want daar leer je van.

Wij gaan je in onderstaande alinea 7 concrete tips geven waardoor jij dit gehele jaar blijft werken aan de beste versie van jezelf. Het gehele jaar inderdaad, dus ook na januari!

Schrijf je doelen op

De allereerste stap die je kunt nemen om je doelen te behalen, is door de op te schrijven. Volgens Brian Tracy, een motivational speaker die miljoenen mensen inspireert met zijn boeken en speeches over persoonlijke ontwikkeling, verhoog je je kansen dat je je doelen behaalt met 1000% als je ze opschrijft. We raden aan om hier rustig de tijd voor te nemen en er echt even voor te gaan zitten.

We willen je uitdagen om een stap verder te gaan door je doelen te beschrijven.

Wat vind jij nu echt belangrijk? En waarom wil je dit doel zo graag behalen?

Het is de bedoeling dat je echt tot de kern komt van jouw doel. Stel, je wilt een aantal kilogram afvallen. Dit is een heel mooi doel, maar vaak zijn er onderliggende redenen voor dit doel. Je wilt je misschien fitter voelen, zodat je weer zonder gepuf en gesteun de trap op kan komen. Of je wil je zelfverzekerder voelen op het strand. Het is dus van belang om deze onderliggende redenen en intrinsieke motivatie voor jezelf duidelijk te krijgen!

Maak je doelen van 2021 SMART

De SMART-methode. We horen je al zuchten, want deze methode kennen we ondertussen allemaal. Ondanks het feit dat je misschien helemaal genoeg hebt gehad van SMART formuleren, raden we je toch aan om hiermee aan de slag te gaan.

SMART staat voor specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdsgebonden.

We weten allemaal dat niemand iets heeft aan zinloze, onrealistische en niet-concrete doelstellingen. Door je doelen zo duidelijk mogelijk te formuleren, wordt de kans groter dat je ze ook daadwerkelijk gaat behalen!

Dus: pak een pen en papier en zorg ervoor dat je je doelen SMART formuleert. Geloof ons, dit gaat je echt helpen!

Voorbeeld van een SMART geformuleerde doelstelling

We gaan terug naar het doel omtrent afvallen. Een paar kilogram afvallen is behoorlijk onduidelijk en niet concreet, hier moeten we dus mee aan de slag. Stel, je wil graag 5 kilogram afvallen op een duurzame manier. Dan zou je dit kunnen formuleren als: “Ik wil graag 5 kilogram afvallen in vijf maanden”.

Deel je grote doel op in kleinere subdoelen

We zijn als mens van nature ambitieus. We willen graag enorm veel doen in vaak een zeer korte periode. We hebben tegenwoordig alles wat we nodig hebben binnen handbereik, dit noemen we ook wel instant gratification. We hoeven, bij wijze van spreken, maar met onze vingers te knippen en we ontvangen wat we nodig hebben. Deze verwachting hebben we vaak ook bij onze doelen. We willen graag in zeer korte tijd ons doel behalen en als het zonder al te veel moeite kan, dan is dat helemaal geweldig.

We kunnen je nu al vertellen dat dit niet de manier is waarop jij je doelen gaat behalen. Het is van groot belang dat je gaat inzien dat je zult moeten werken voor je doelen en dat dit tijd gaat kosten! Bovendien zal alles niet in één keer lukken en dat is niet erg. Het is aan jou om elke keer weer op te staan nadat je onderuit bent gegaan.

Het creëren van subdoelen is een handige tool waardoor jij makkelijker je doelen kan behalen! Doordat je je einddoel opdeelt in kleinere subdoelen, blijven je doelen haalbaar en realistisch. Daarnaast houdt het je gemotiveerd!

Hoe tof is het namelijk als jij elke week of maand je doel behaalt in plaats van dat je er eerst weken of maanden voor moet werken?

We gaan nog even terug naar het doel om 5 kilogram af te vallen in vijf maanden. Dit is een prima doel, maar vijf maanden zijn best lang! Het kan daarom helpen om als doel te stellen: “Ik wil elke maand een kilogram afvallen”. En je kan dit zelfs opdelen in nog kleinere stappen! Dit komt namelijk neer op 0,5 kilogram per twee weken en 0,25 gram per week! Zo kan je wellicht elke week je succes vieren en blijf je gemotiveerd!

Doelen behaald? Vier je succes!

Het stellen van concrete en haalbare doelen is enorm leuk, maar het wordt nog leuker als je je successen kan vieren! Het vieren van je behaalde resultaten zorgt ervoor dat je gemotiveerd blijft, plezier behoudt en ziet wat je al hebt bereikt! Daarom raden we je aan om succes te vieren op een manier waar jij gelukkig van wordt.

Tips om je succes te vieren

  • Verwen jezelf met een nieuw cadeau
  • Bestel eten bij je favoriete restaurant en geef jezelf een dagje vrij
  • Boek een massage/ dagje sauna (als dat weer kan)
  • Maak een spaarpotje van elke kg die je verloren bent/ stap die je dichter bij je doel hebt gebracht

Oftewel: doe iets waar jij écht gelukkig van wordt, maar zorg ervoor dat het vieren van je successen niet in de weg staan van het behalen van je doelen.

Als je dus een paar kilogram wilt afvallen, ga dan niet elke keer na het behalen van je (sub)doel een mega-cheatmeal bij de McDonalds naar binnen werken.

Visualiseer je voornemens

Het visualiseren van je doelen kan ook helpen om je doelen te behalen. Zo kan je een moodboard creëren, zowel online als op papier. Deze kan je vervolgens uitprinten of als achtergrond van je telefoon instellen. Op deze manier zorg je ervoor dat je elke keer wordt herinnerd aan jouw doel en waarom je dit doel wilt bereiken!

Combineer afbeeldingen met tekst en maak er helemaal je eigen ding van. En wees kritisch: alleen dat wat écht bijdraagt aan het behalen van je doelen en wat past bij jou krijgt een plek op je moodboard.

Stop met uitstellen en begin direct

Waarom zou je wachten tot 1 januari? De kans is groot dat je vervolgens pas op 2 of 3 januari begint, want je moet nog even bijkomen van dat nachtje doorhalen én er liggen nog zoveel oliebollen. Het is toch zonde om die weg te gooien? Je hoeft echter niet te wachten tot januari om te beginnen met leven zoals jij dat wil! Waarom begin je niet gewoon nu? Op dit moment!

Er zit namelijk geen startdatum verbonden aan het beginnen met je goede voornemens. 1 januari is geen magische datum waardoor jij opeens extra gemotiveerd gaat zijn om je doelen te behalen. Het zal niemand opeens makkelijker zijn door te beginnen op 1 januari. Dus: hou jezelf niet langer voor de gek en begin NU! Er zijn in totaal 365 dagen om te veranderen, dus let’s go!

Vraag hulp van een expert

Tot slot willen we je graag meegeven dat je het niet allemaal alleen hoeft te doen. Er is niemand die heeft gezegd dat je geen hulp mag vragen bij het behalen van jouw goede doelen. We zijn vaak geneigd om alles zelf te willen oplossen en het kan voelen als falen wanneer je om hulp vraagt. Dit is echter allesbehalve waar!

Het is enorm moedig om hulp te vragen aan anderen en er zijn enorm veel mensen die ontzettend graag hun kennis met jou willen delen! Bovendien kan iemand anders je nog meer motiveren en helpen bij het vinden van een oplossing die je zelf misschien niet had gevonden.

Wil je beginnen met krachttraining?

Boek een trainingssessie bij een personal trainer! Neem een kijkje bij onze trainers om te kijken wie jou kan helpen.

Wil je graag gezonder eten?
Laat een voedingsdeskundige een keer kijken naar jouw voedingspatroon.

We hopen dat je aan de hand van de tips in deze blog weet welke stappen je kunt doorlopen om je goede voornemens te behalen!

Wil je meer weten over hoe onze personal coaching je kan helpen bij het behalen van je doelen? Neem dan contact met ons.

Hulp nodig bij je doelen van 2021?

Boek een proefsessie met een personal trainer

Vond je het interessant? Deel het!

 

Lees ook onze andere blogs

voordelen van krachttraining

Wil jij beginnen met krachttraining of wil je meer informatie over krachttraining? In deze blog bespreken onze personal trainers 5 voordelen van krachttraining. Na het lezen van deze blog weet jij hoe belangrijk krachttraining is.

5 sportieve tips voor de feestdagen

Kerst en oud en nieuw zullen in 2020 toch even anders zijn dan ‘normaal’, maar alsnog zijn veel mensen ‘bang’ voor de feestdagen. In deze blog delen […]

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

trainer Joshua helpt een klant tijdens een personal training sessie

ADRES

Oude middenweg 229A
2491 AG Den Haag

Gratis parkeren

OVER BODY INVERSO

Over Body Inverso

contact

trainers