Stress verminderen door 5 tips van een personal trainer.

personal trainer praat samen met klant over hoe je stress kan verminderen

Stress verminderen door 5 tips van een personal trainer gaan jouw leven een stukje makkelijker maken. Stress kan heel hardnekkig zijn en heeft veel negatieve gevolgen voor je gezondheid. Na het lezen van deze blog kan je aan de slag gaan met de tips en een minder gestrest leven leiden. Wie wil dat nou niet!

 

Wat is stress?

Stress is een heel naar gevoel. Het is een verschil tussen de eisen die aan iemand worden gesteld door de omgeving en de eigen inschatting van de mogelijkheden om aan deze eisen te voldoen. Stress is een gevoel, maar wordt veroorzaakt door externe prikkels. Je kan bijvoorbeeld stress ervaren van je kinderen naar school toe brengen. In de ochtend haasten om de kinderen klaar te maken en vervolgens sta je ook nog in de file en ben je op het nippertje op tijd op de school. Dat gehaaste gevoel is stress. Dit is korte stress, je voelt het een moment maar het gaat ook snel weer weg.

 

Je hebt ook stress die langdurig aanhoudt. Denk hierbij aan een scheiding, deadline voor werk of school of het overlijden van een dierbare. Hierdoor ervaar je over een lange periode stress. Deze stress is niet goed voor je. Je raakt uitgeput en je lichaam kan niet herstellen. Dit kan leiden tot bijvoorbeeld een burn-out. Iedereen ervaart stress anders. Dit hangt ook helemaal af van je persoonlijke situatie. Bij de ene persoon zorgt langdurig stress al voor negatieve gevolgen en bij de ander is het heftige en kortstondig stress wat een negatief effect heeft. Het is dus goed om stress te herkennen en te verminderen. Heb je langdurig last van onderstaande effecten? Ga dan even goed na of het van stress komt.

 

Negatieve gevolgen van stress.

Stress is niet alleen een vervelend gevoel, maar heeft ook serieuze effecten op je lichaam.

 

  • Slechter immuunsysteem
  • Hoofdpijn
  • Nek- en rugproblemen
  • Vertraagde spijsvertering
  • Slechter geheugen
  • Verhoogde hartslag
  • Versnelde ademhaling
  • Slapeloosheid

 

Stress is zeker niet iets waar je luchtig over moet denken. Het is een serieus probleem en het is daarom ook belangrijk dat je weet hoe je stress van verminderen. Zo zorg je ervoor dat je lichaam weer in balans komt. Wij hebben 5 tips voor jou, maar er zijn nog veel meer manieren om stress te verminderen. Voor iedereen werkt weer iets anders, probeer elke tip zodat je kan kijken wat het beste voor jou werkt.

5 tips voor minder stress

Het is niet alleen handig dat we 5 tips voor jou hebben, je moet het ook echt doen. Alleen de tips lezen helpt niet om je stress te verminderen. Probeer alle 5 de tips uit en dan merk je vanzelf welke tip voor jou het beste werkt.

 

Tip 1 stop met uitstelgedrag

Uitstelgedrag is iets wat we heel vaak doen en dat terwijl het ons heel veel stress geeft. Door uitstelgedrag ga je dingen op het laatste moment doen, hierdoor krijg je weer dat gehaaste gevoel. Hoe kan je er nou voor zorgen dat je niet meer alles op het laatste moment gaat doen?

 

Maak een planning en schrijf het ook echt op in je agenda. Plan in waarneer je aan bepaalde taken gaat werken en hoelang. Zorg er wel voor in je planning dat je ruimte hebt als het langer duurt dan dat je verwacht. Dan schiet je niet gelijk in de stress als de taak wat langer gaat duren dan gedacht. Een planning maken zorgt voor rust in je hoofd en je weet precies waar je elke dag aan gaat werken. Vervolgens ga je de taken gewoon uitvoeren en ga je niet uitstellen omdat je zo graag Netflix wilt kijken.

 

Tip 2 bewegen/sporten

Sporten en bewegen is ook echt een perfecte manier om even te ontladen. Je kan heel goed je hoofd leeg maken en even bezig te zijn met je lichaam. Je kan tijdens het sporten ook niet op je mobiel of werken. Je bent dus echt even bezig met jezelf. Ookal staat je hoofd er niet naar, ga toch bewegen. Al is het maar een klein rondje wandelen, je zal merken dat het je goed doet. Als je helemaal wilt ontspannen neem dan ook je mobiel niet mee. Dan heb je geen verleiding om toch even tussendoor op je mobiel te kijken. Dan ben je echt helemaal zen na het sporten of wandelen en kan je weer met een frisse blik aan je werk beginnen.

 

Tip 3 schrijf je gedachtes op

Iets wat de hele dag doorgaat zijn je gedachtes. Vooral als je stress ervaart heb je 100 soorten scenario’s bedacht in je hoofd. Je blijft maar nadenken en er komt geen eind aan. Dan is het heel fijn als je al deze gedachtes kan opschrijven. Het is nog fijner als je iemand hebt waar je alles tegen kan vertellen. Het gaat er dan misschien niet eens om dat die persoon je advies geeft, maar meer dat je even je hart kan luchten. Of je nou je gedachtes opschrijft of het aan iemand vertelt, doe het wel. Zorg ervoor dat je alles even kan uitspreken, zodat je alles weer helder ziet en de stress afneemt.

 

Tip 4 avond- en ochtend routine

Tip 4 is zo’n tip waar mensen niet in geloven of dat ze het onzin vinden. Wie heeft er nou een avondroutine nodig om stress te verminderen? Het is zeker wel nodig, want dit is een bewust uurtje of halfuurtje waarbij je de focus legt op rustig wakker worden of klaar maken om te gaan slapen. Hierdoor kan je op een relaxen manier je dag beginnen of afsluiten.

 

Een avondroutine kan er voor iedereen anders uitzien. Toch wil ik je wel wat tips meegeven die voor iedereen belangrijk zijn. Je wilt bij een avondroutine zo min mogelijk prikkels hebben vlak voordat je gaat slapen. Doe daarom een uur voordat je gaat slapen je mobiel uit(of alleen je internet en wifi uit) en ga een boek lezen of Netflixen. Doe iets anders dan scrollen op je Instagram en vervolgens toch een mail van je werk binnen zien komen waardoor je toch even op je mail gaat kijken. Mobiel uit is belangrijk om rust te creëren in je hoofd. Een boek lezen heeft ook zeker mijn voorkeur aangezien je dan echt even helemaal geen beeldschermen hebt een uur voordat je gaat slapen.

 

Een ochtendroutine kan het zelfde zijn als je avondroutine. Een uur zonder beeldschermen als je wakker wordt en dan pas alles aanzetten. Kan je lekker op je gemakkie ontbijten en wie weet zelf een rondje wandelen in de ochtend. Avond- en ochtendroutine is zeker wel belangrijk om rust te krijgen in je hoofd en de dag goed af te sluiten ookal heb je veel stress.

 

Tip 5 Gezonde voeding

Voeding heeft ook effect op hoe je je voelt. Emotie eten is iets wat heel veel mensen doen, maar waar je je niet beter door gaat voelen. Als je stress hebt wil je gaan eten, vervolgens eet je een hele zak M&M op en daarna ben je misselijk en nogsteeds gestrest. Wees lief voor je lichaam en je lichaam zal ook lief zijn voor jou. Geef je lichaam gezonde voeding!

Ik heb al zovaak verteld waarom gezonde voeding belangrijk is. Niet alleen zodat je een mooi lichaam hebt, maar juist zodat je lichaam in balans is en je je goed voelt. Lees dus even onze andere blog over afvallen en gezonde voeding. Dan weet je precies waarom voeding ook weer in deze blog staat!

 

Hoe kan een coach jou helpen met stress?

Een coach kan jou helpen om je stresslevel in de gaten te houden. Bij Body Inverso geef je ook elke dag je stresslevel een cijfer. Hierdoor kan jouw coach snel ingrijpen als je stress te lang duurt. Ook als je weet dat er een stressvolle periode aankomt kan je samen met je coach een plan maken. Zoals bijvoorbeeld een avondroutine of een planning maken. Naast een plan maken kan je coach je ook tussendoor even bellen of berichten om aan te geven dat je moet letten op je stress.

 

Uiteindelijk moet je het wel zelf doen. Een coach is er om jou sturend te helpen, maar niet om jou een avondroutine op te dwingen. Overleg goed met je coach hoe je graag zou willen dat een avondroutine er voor je uitziet en geef aan als trainingen net even anders moet worden ingedeeld. Communiceren is belangrijk en vooral als je veel stress hebt. Een coach is een luisterend oor, geeft advies en houdt je gezond en fit. Ook in stressvolle tijden!

 

Merk jij dat stress je gezondheid beïnvloed en wil je dit anders gaan aanpakken? Neem dan contact met onze coaches op en samen gaan we kijken hoe we jou kunnen helpen naar een minder stressvol leven.

 

Je kan altijd een gratis proefsessie aanvragen om te kijken of het is wat je zoekt, dus vraag snel een proefsessie aan!

 

Vond je het interessant? Deel het!

 

Lees ook onze andere blogs

5 tekenen dat jij toe bent aan personal training

Dit is een blog die confronterend kan zijn. Herken jij bepaalde punten? Dan is het tijd om personal training te nemen.

stappenplan voorbereiden op je training in Den Haag

Leer hoe jij je het beste kan voorbereiden op je training. Zorg er met dit stappenplan voor dat je elke training vol motivatie en energie ingaat.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

trainer Joshua helpt een klant tijdens een personal training sessie

ADRES

Oude middenweg 229A
2491 AG Den Haag

Gratis parkeren