Hoe afvallen zonder dieet in Den Haag?

Gewicht verliezen zonder dieet

Hoe afvallen zonder dieet in Den Haag is een artikel waarvan veel mensen denken dat het onmogelijk is. Als je wilt afvallen moet je diëten en extreem veel sporten, toch? Wat nou als ik je vertel dat er ook een andere manier is, zou je mij dan geloven?

 

Ga beginnen met lezen en hopelijk weet jij wat je moet doen aan het einde van dit artikel om gewicht te verliezen zonder dieet.

 

Waarom gewicht verliezen?

Waarom zou je willen afvallen? Dat is een belangrijke vraag die je aan jezelf moet stellen voordat je begint met afvallen. Vraag jezelf eens af wat jouw reden is om gewicht te verliezen en of je de benodigde acties die je moet uitvoeren om af te vallen het waard vindt?

 

Iedereen kan vinden dat je moet afvallen, maar uiteindelijk ben jij baas over je eigen lichaam. Jij moet het willen en niemand anders!

 

Wat moet je doen om gewicht te verliezen met een dieet

Iedereen is gewend dat als ze willen afvallen ze zich aan een bepaald schema moeten houden. Denk hierbij aan de 6 weken sapkuur of een voedingsschema waarbij je 7 dagen per week hetzelfde moet eten.

 

Dit zijn diëten waarbij je heel eentonig eet en vooral niet de focus legt op gedragsverandering. Betekent dit dat het dieet niet werkt? Nee, het dieet werkt prima want je verliest gewicht. Jij werkt niet! Waarom? Dat ga ik je nu vertellen!

 

Dit soort diëten duren meestal een paar weken en je zit in een flinke calorieën min. Door die calorieën min verlies je gewicht. De valkuil is met een dieet is dat je het 6 weken volhoudt(korte duur) en dan is het dieet afgelopen of je hebt je streefgewicht behaalt, vervolgens ga je weer eten zoals je daarvoor deed aangezien je niet beter weet en daardoor kom je weer aan in gewicht. Door een dieet te volgen zal er geen gedragsverandering plaats vinden en zonder gedragsverandering zal je weer terug vallen in je oude gewoontes/ritme. Oftewel je gaat weer aankomen in gewicht na je dieet.

 

TIP: als je het dieet niet minimaal een jaar kan volhouden, begin er ook niet aan!

Hoe zorg je voor gedragsverandering

Oké, nu je weet dat je gedrag moet veranderen als je duurzaam resultaat wilt, gaan we eens kijken hoe je er voor zorgt dat er ook echt gedragsverandering plaats vindt.

 

Nieuwe gewoontes leer je niet zomaar aan. Dit zal een proces zijn van vallen en opstaan en dat is ook begrijpelijk. Niemand kan 2 keer knipperen met zijn ogen en is vanbinnen helemaal verandert. De eerste stap is dan ook bewust zijn van je gedrag. Ga jezelf een kritische analyseren als je bepaalde keuzes maakt met voeding. Doe je dit uit emotie, sociale druk of een andere reden? Waarom maak je bepaalde keuzes?

 

En nu? Als je je eenmaal bewust bent van je gedrag kan je gaan kijken welke tools jou zouden helpen om je gedrag te veranderen. Dit kunnen al kleine aanpassingen zijn waardoor je net een andere keuze maakt. Zou ik een voorbeeld geven?

 

Aanpassing 1: om 22:00 uur naar bed gaan in plaats van 23:00 uur zodat je minder snack time hebt en meer kan slapen.

 

Aanpassing 2: Eet eerst je groente voordat je begint aan de rest van je maaltijd.

 

Aanpassing 3: in plaats van de zak chips naast je neer te leggen, doe een paar handjes chips in een bakje.

 

Alleen maar al door dit soort kleine aanpassing te doen kan zorgen voor gedragsverandering. Nee, niet gelijk vanaf moment 1, maar als je het blijft doen dan wordt het uiteindelijk een gewoonte. Dit zal ook met vallen en opstaan zijn, maar dat hoort bij het proces. Blijven doorzetten en jezelf weer herpakken zodra je merkt dat je deze nieuwe gewoontes verwaarloosd.

 

Ga voor jezelf eens kritische kijken naar je eigen gedrag en bedenk eens zelf 3 aanpassingen die je kan doen zonder dat je het gevoel hebt dat je op een dieet zit of jezelf moet uithongeren. Hou deze aanpassingen vol en maak er jouw nieuwe gewoontes van.

afvallen in den haag

Afvallen op gevoel

Afvallen op gevoel?! Is dat wel mogelijk? Dat klinkt bijna als iets wat onmogelijk is, toch?

 

En toch is het zeker niet onmogelijk! Maar mensen gaan altijd voor de weg met de minste weerstand en laten we eerlijk zijn een dieet volgen of helemaal loslaten is niet heel moeilijk!

 

Iedereen kan een dieet voor een x aantal weken volhouden zonder moeite, maar iedereen kan ook het dieet volledig loslaten en flink gaan eten zonder moeite. Er is ook een middenweg! Zoals verwacht is de middenweg niet een pad wat veel mensen bewandelen aangezien het oefening kost en je brutaal eerlijk naar jezelf zal moeten kijken.

 

Uiteindelijk is het iedereen zijn/haar droom om gewicht te verliezen zonder dat wijntje of stukje chocola te moeten laten staan. En dat is ook echt mogelijk, alleen kost dit wel even tijd om te oefenen. Als je langdurig resultaat wil behalen zal je ook de nodige uren in moet steken om te oefenen.

 

Het allerbelangrijkste is als je gaat eten op gevoel dat je eerst weer goed naar je lichaam gaat luisteren. Heb je honger of trek? Veel mensen roepen gelijk dat ze honger hebben, maar is dat ook echt zo of heb je stiekem gewoon lekkere trek?

 

honger en trek hebben zijn 2 verschillende dingen. Als je honger hebt voel je je flauw en moet je nu wat eten. Honger komt ook geleidelijk opzetten. Als je trek hebt neig je vaak naar lekkere zoeten dingen om te eten. Trek komt ook altijd heel plots opzetten. Ga dus eens bij jezelf na of je al eerdere seintjes van je lichaam hebt gekregen en dat je honger hebt of dat het gevoel heel plotseling komt en je meer trek hebt.

 

Eten totdat je verzadigd bent

Naast dat je wilt weten of je honger of trek hebt wil je ook eten totdat je verzadigd bent. Eten tot verzadiging zijn we totaal niet gewend, want je moet gewoon je bord leeg eten ookal zit je hartstikke vol!

 

Eten tot verzadiging houdt in dat je stopt met eten als je geen honger meer hebt, maar ook niet een heel vol gevoel hebt. Hoe weet je nou of je verzadigd bent? In plaats van je maaltijd binnen 5 minuten naar binnen te werken, neem eens de tijd voor je maaltijd en stop tussendoor even met eten. Waarom tussendoor stoppen met eten? Dan kan je de tijd nemen om te luisteren naar je lichaam, heb je nog honger of niet?

 

Als je eet totdat je vol zit geeft je lichaam eigenlijk een seintje dat het te veel was. Oftewel je hebt te veel calorieën tot je genomen. Als je eet tot verzadiging is de kans groot dat je niet te veel eet en dus netjes binnen je calorieën budget blijft. Hierdoor kan je gevarieerd eten en genieten van eten zonder gelijk aan te komen in lichaamsgewicht.

Afvallen zonder dieet

Afvallen zonder dieet is die middenweg wat meer moeite kost maar uiteindelijk wel zorgt voor langdurig resultaat en ook veel meer plezier in het hele proces.

 

Maar hoe pak je dat nou aan, dat afvallen zonder voedingsschema? Hopelijk na dit stappenplan kan je zelf ermee aan de slag en ervaren hoe het is om gewicht te verliezen zonder dieet.

 

Stap 1 structuur creëren

Ga eerst eens structuur creëren in je voeding. Eet bijvoorbeeld 3 grotere maaltijden (ontbijt, lunch en avondeten) en eet daarnaast nog minimaal 2 stuks fruit en 250 gram groente. Is dit te weinig en heb je echt honger? Kan je een tussendoortje nemen of 4 maaltijden nemen. Net wat jij prettig vind.

 

Stap 2 voedzame maaltijden nemen

Houdt eens een paar dagen bij hoe je nu eet. Ga dan eens kritische kijken naar je huidige voedingspatroon of dat beter kan. Bevat elke maaltijd een eiwit- en koolhydraat bron?

 

Je wilt dat je maaltijden zorgen voor een verzadigd gevoel voor langere tijd en dat je lichaam genoeg voedingsstoffen binnen krijgt. Maak bewuste keuzes met wat je eet.

 

Stap 3 eten tot verzadiging

Als je eenmaal structuur hebt en voedzame maaltijden eet is het nu tijd om te letten op wanneer je stopt met eten. Neem de tijd voor je maaltijd en stop tussendoor even om goed te luisteren naar je lichaam.

 

Stap 4 wegen als tool

Je wilt natuurlijk wel weten of je goed op weg bent. Het is daarom handig dat je jezelf kan wegen als een tool  om te kijken of je goed op weg bent. Als je jezelf gaat wegen is het belangrijk dat je dit doet in de ochtend als je wakker wordt(voordat je gaat eten). Ook wil je niet perse kijken naar je gewicht dagelijks, maar juist naar het weekgemiddelde. Op die manier heb je een beter beeld van wat er gebeurd wekelijks in je lichaam. Als je dus gaat wegen reken dan het week gemiddelde uit en kijk daar naar!

 

Stap 5 doorzetten

Uiteindelijk zal het tijd kosten om dit goed onder de knie te krijgen. Maar zodra het je lukt heb jij het middenpad bewandelt en weet jij hoe je moet afvallen zonder dieet! Zal dit in een keer goed gaan? Het zal met vallen en opstaan gaan, maar dat is niet erg. Oefenen, oefenen en nog eens oefenen en dan zal jij gewicht kunnen verliezen zonder een dieet.

Feestje vieren!

Yes, jij weet nu hoe het is om het middenpad te bewandelen! Je hebt balans gevonden tussen je voeding volledig loslaten en een streng dieet. Deze tool kan je de rest van je leven toepassen. Hierdoor kan jij genieten van een sociaal leven en toch je doelen behalen. Dat is toch geweldig!

 

Heel veel plezier en succes met deze uitdaging en vergeet niet dat jij dit kan! Met vallen en opstaan zal jij gewicht kunnen verliezen zonder dieet.

Vond je het interessant? Deel het!

 

Lees ook onze andere blogs

Is krachttraining noodzakelijk voor resultaat

In deze blog gaan we vertellen waarom krachttraining niet alleen leuk is, maar ook zorgt voor beter resultaat.

Waarom krachttraining voor vrouwen

Lees hier alles over de voordelen van krachttraining voor vrouwen. Veel vrouwen durven geen krachttraining te doen, laat mij je helpen om met zelfvertrouwen te beginnen in de sportschool.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

trainer Joshua helpt een klant tijdens een personal training sessie

ADRES

Oude middenweg 229A
2491 AG Den Haag

Gratis parkeren