Fit blijven tijdens de zomer in Den Haag

blijven sporten tijdens de zomer is belangrijk om fit te blijven

Fit blijven tijdens de zomer in Den Haag

Fit blijven tijdens de zomer in Den Haag voelt voor veel mensen als een onmogelijke taak. Hoe kan je nou op gewicht blijven terwijl je juist in de zomer vaker uiteten gaat en vaker een wijntje drinkt? Het is niet zo onmogelijk als dat je denkt. Fit blijven in de zomer is makkelijker dan je denkt. Misschien is het dit jaar zelfs wel makkelijker omdat je niet op vakantie gaat vanwege Corona. Als je wel op vakantie gaat is het meestal maar 2 weken. In 2 weken (mits je jezelf niet volpropt) kom je een klein beetje aan maar dit is vocht en zodra je thuis je normale ritme oppakt zal dit gewicht er ook zo weer af zijn. Deze blog gaat over de gehele zomer fit blijven, hoe doe je dat?

 

Wat is fit zijn?

Wat is fit zijn eigenlijk? Iedereen heeft daar een eigen beeld bij en dat betekend dat het ook heel persoonlijk is of je al fit bent of niet. De meesten mensen associëren fit zijn met een prima conditie, wat meer figuur hebben en misschien zelfs wel een paar kilo’tjes afvallen. Geen hele heftige doelen maar gewoon simpelweg beter in je vel zitten en meer energie hebben.

 

Doordat iedereen een eigen beeld heeft van fit zijn moet je voor jezelf eerst gaan uitschrijven of bedenken wat fit zijn voor jou betekend. Je kan wel roepen dat je fit wilt zijn, maar wat is fit zijn voor jou? Als je dit hebt opgeschreven heb je een concreet beeld van wat fit zijn voor jou is. Dan kan je een plan maken hoe je dat gaat aanpakken.

Plan maken om fit te blijven

Of je nou in de zomer fit wilt blijven of in de winter, een plan van aanpak is altijd belangrijk. Zonder een plan kan je sneller je doelen opzij schuiven. Een plan opstellen is belangrijk om voor jezelf een stok achter de deur te creëren. Naast het plan op te schrijven kan het ook helpen om iemand erover te vertellen. Deze persoon kan je dan ook helpen.

 

Maak eerst je doel concreet. Wil je op gewicht blijven, afvallen of aankomen? Ook is het belangrijk om te bedenken hoeveel gewicht je wilt afvallen of aankomen, dat zorgt ervoor dat je doel concreet wordt. Als je dit weet kan je gaan bedenken waarom je dit wilt. Waarom is het van belang dat je op gewicht blijft in de zomer? Is het voor jezelf of voor iemand anders?

 

Als je geen goede reden hebt om op gewicht te blijven zal je motivatie snel weg zijn. Een goede reden om iets te willen is niet omdat je het gewoon wilt. Dat is niet een reden. Er moet een goede reden achter zitten anders is het heel lastig om door te zetten. Bedenk dus goed waarom je fit wilt blijven tijdens de zomer. Heeft het te maken met je zelfbeeld, doe jet het voor iemand anders? Schrijf op waarom je fit wilt blijven.

 

Nu komt de aanpak. Ga goed kijken wat je kan doen zodat je wel gezellig mee uiteten kan en een wijntje kan doen zonder dat je 10 kilo bent aangekomen eind van de zomer. Je hoeft niet overal nee tegen te zeggen, je kan genieten van je zomer en op gewicht blijven. Een plan van aanpak is dan wel van belang, anders ga je straks overal ja opzeggen (en ben je 10 kilo aangekomen eind van de zomer) of je zegt onnodig over nee op en heb je geen leuke zomer gehad.

 

  • Drink voldoende water (wijn telt niet mee)
  • Eet bewuster overdag
  • Eet totdat je verzadigd bent met uiteten
  • Blijf sporten en bewegen

 

Voldoende water drinken is altijd belangrijk, maar al helemaal als je besluit om een fles wijn leeg te drinken. Daarnaast kan je ook afspreken met jezelf dat je alleen op zaterdag en zondag wat wijntjes drinkt. Je bent ook echt nogsteeds leuk als je een avondje niet drinkt. Geloof me!

 

Eet bewust overdag, denk hierbij aan eten waar minder calorieën in zitten. Eet overdag veel fruit en groente zodat je in de avond lekker kan genieten van het eten. Ga niet de hele dag niks eten om te compenseren en verhonger jezelf. Dat is nergens voor nodig, eet wel bewust overdag. Neem wat extra groente en fruit en maar 2 boterhammen in plaats van 4. Ook als je uiteten gaat let erop dat je eet totdat je verzadigd bent. Verzadigd is stoppen met eten voordat je echt bomvol zit en je je broek moet losknopen. Je zit gewoon lekker vol. Je hebt geen honger meer, maar je zit ook niet vol. Eet ook tot verzadiging als je uiteten gaat, dan heb je grote kans dat je niet te veel eet.

 

Ookal is het zomer en wil je het liefst de hele dag in de zon bakken. Ga gewoon sporten en wandelen zoals je dat normaal ook doet. Als je in de zomer in een keer stopt met alles is het logisch dat je gewicht omhoog schiet. Juist als je veel uiteten gaat is het goed om daarnaast veel te bewegen en te sporten. Daarnaast wil je na de zomer er nog uitzien net als voor de zomer. Je hebt niet voor niks hard gewerkt de hele winter, is zonde als je dan na de zomer weer opnieuw moet beginnen.

 

Train 3 keer per week en doe dagelijks even wandelen of fietsen. Verander dit niet omdat het zomer is. juist door dit door te pakken zorg je ervoor dat je fit blijft tijdens de zomer. Plan deze trainingen ook in in je agenda. Zo heb je met jezelf een afspraak gemaakt en is de kans groter dat je ook echt gaat trainen. vooral als het erg warm is plan dan je trainingen in de ochtend. Dan weet je zeker dat je gaat sporten en in de middag tijd hebt om lekker in de zon te liggen. Win win situatie.

Tijd voor actie

Alleen een plan bedenken is natuurlijk heel leuk, maar nu moet je het ook daadwerkelijk uitvoeren. Dat is het moeilijke gedeelte van alles, het uitvoeren en volhouden.

 

Een goeie planning is het halve werk. Schrijf alles in je agenda op en hoelaat je alles gaat doen. Dan heb je wel echt een afspraak met jezelf gemaakt voor het sporten en bewegen. Qua uiteten gaan en alcohol drinken moet je ook afspraken met jezelf maken. Zorg er wel altijd voor dat je ook 100% zelf achter je regels staat. Als je er zelf niet achter staat dan is het ook niet vol te houden de hele zomer.

 

Hier een voorbeeld van afspraken die je met jezelf kan afspreken:

  • Elke dag(tijd zelf inplannen agenda) 30 minuten wandelen
  • 3x per week sporten (tijd en dag inplannen agenda)
  • Alleen op zaterdag en zondag alcohol drinken
  • Minimaal 2 liter water drinken elke dag
  • Minimaal 250 gram groente en fruit eten elke dag
  • 2x per week uiteten gaan.

 

Hoe een coach jou kan helpen fit te zijn tijdens de zomer

Een coach helpt jou om verstandige keuzes te maken tijdens de zomer. Samen met een coach kan je jouw plan bedenken. Doordat iemand anders ook weet van je plan zal je je er al sneller aanhouden. Dit komt puur omdat je verantwoording aflegt elke week bij je coach. Als je dan niks hebt gedaan met het plan zal je coach vragen waarom je er niks mee hebt gedaan.

 

Een coach kan jou zonder je te vertellen wat je moet doen toch de juiste richting op krijgen. Uiteindelijk doe je dit voor jezelf en een coach laat je dat inzien en natuurlijk ook wat de voordelen ervan zijn dat je je je aan het plan houdt. Het is fijn dat je met iemand kan sparren die er verstand van hebt en je helpt om een goed plan te bedenken. Een plan zodat je na de zomer makkelijk verder kan met je doelen behalen en niet weer opnieuw moet beginnen omdat je teveel hebt gegeten. Dat zou heel zonde zijn van het resultaat wat je hebt geboekt in de winter.

 

Ga ook met meerdere coaches het gesprek aan om te kijken welke coach het beste bij jou past. Er zijn zoveel mensen die je kunnen helpen dat het niet gek is om met meerdere partijen te praten en te kijken waar jij je goed bij voelt. Het is belangrijk dat je je prettig voelt bij een coach. Een coach kan veel waarde leveren en je echt helpen, maar alleen als jij je goed voelt bij die persoon en ook die persoon vertrouwt.

 

Bij ons kan je altijd een gratis proefsessie doen. Dan kan je in een notendop zien wat we voor je kunnen betekenen. Naast een halfuurtje sporten geven we daarna ook een eerlijk en passend advies. Het advies is afgestemd op wat jij wilt. Een proefsessie is ook geheel vrijblijvend. Weet je zeker na de proefsessie dat wij jou kunnen helpen? Dan gaan we gelijk aan de slag om concreet jouw doelen op te schrijven. Gelijk aan de slag om te zorgen dat deze zomer geen terugval wordt in oude gewoontes.

 

Vol zelfvertrouwen en doorzettingsvermogen de zomer door!

Wil jij fit zijn tijdens de zomer?

Boek dan nu een proefsessie en ga fit de zomer door.

Vond je het interessant? Deel het!

 

Lees ook onze andere blogs

5 tekenen dat jij toe bent aan personal training

Dit is een blog die confronterend kan zijn. Herken jij bepaalde punten? Dan is het tijd om personal training te nemen.

stappenplan voorbereiden op je training in Den Haag

Leer hoe jij je het beste kan voorbereiden op je training. Zorg er met dit stappenplan voor dat je elke training vol motivatie en energie ingaat.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

trainer Joshua helpt een klant tijdens een personal training sessie

ADRES

Oude middenweg 229A
2491 AG Den Haag

Gratis parkeren

Contactformulier