5 sportieve tips voor de feestdagen.

5 sportieve tips de feestdagen

Kerst en oud en nieuw zullen in 2020 toch even anders zijn dan ‘normaal’, maar alsnog zijn veel mensen ‘bang’ voor de feestdagen. Hoe ga je hier mee om als je op dieet bent? En is het erg als je een keer wat meer eet? In deze blog delen wij vijf tips met je zodat jij voorbereid en zonder zorgen kan genieten van de feestdagen.

1. Focus op de gezelligheid in plaats van op het eten.

 

Als je bezig bent met afvallen of juist heel fanatiek bezig bent om je levensstijl aan te passen, dan kan het zijn dat je een bepaalde angst hebt voor de feestdagen. Hoe ga je om met al die extra calorieën? En moet je de dagen ervoor en erna compenseren?

Wij snappen dat dit moeilijk is, maar door alleen maar gefocust te zijn op het eten zal je uiteindelijk ook makkelijker overeten. Dagen, misschien zelf weken, van tevoren zit je al te denken aan die ene maaltijd met heerlijke aardappeltjes en misschien wel een gevulde kalkoen. Je bent té veel bezig met eten, waardoor je op het moment zelf ook automatisch meer zal gaan eten. Verleg daarom je focus van het eten naar de gezelligheid.

De feestdagen draaien niet alleen maar om het eten, maar juist om de gezelligheid met je gezinsleden en/of vrienden. Juist in deze tijd van corona, waarin samen eten niet meer vanzelfsprekend is, is het van belang om deze avond te genieten van de mensen om je heen, dankbaar te zijn dat iedereen nog gezond aan tafel kan zitten en om meer tot elkaar te komen.

Je zal merken dat je tijdens een goed gesprek met je (schoon)broer of zusje helemaal vergeet om te eten of om extra op te scheppen. Focus je daarom niet te veel op het eten, maar ga eens een goed gesprek aan met een familielid.

Een andere tip die ik je mee kan geven is om een fanatiek spelletje te doen waar je echt je aandacht en focus bij moet houden. Doordat je ergens anders actief mee bezig bent, zal je minder bezig zijn met al het lekkers dat op tafel staat. Je zal merken dat je avond minstens zo gezellig is op het moment dat je oprechte interesse toont in de mensen om je heen en niet continu bezig bent met wat je wel of niet kan eten.

2. Eet totdat je verzadigd bent.

 

We hebben het al eerder genoemd, maar de feestdagen draaien om gezelligheid en het is geen wedstrijd om zoveel mogelijk te eten. Tenzij je een all-you-can-eat wedstrijd met je broertje of favoriete neefje doet. Als dat niet het geval is, is het beter om wat meer op gevoel te eten deze dagen.

Er bestaat een hele grote kans dat jij meer calorieën binnenkrijgt dan vooraf gepland en dat is prima. Doordat je goed luistert naar je lichaam en herkent wanneer je verzadigd bent, voorkom je dat je rollend naar huis gaat of je bed inrolt.

 

Tips om te eten totdat je verzadigd bent

 

– Probeer rustig te eten

Je maag zit eerder vol dan je denkt, alleen het signaal dat naar ons lichaam gestuurd wordt dat je vol zit, komt pas later. Door bewust rustiger te eten, zal je dus op tijd merken dat je al redelijk vol zit en zal je misschien toch niet voor die derde ronde gaan. Een aantal strategieën die je kan gebruiken om rustiger te eten zijn: probeer extra goed te kauwen, leg af en toe je bestek neer, eet kleine hapjes en eet van een kleiner bord.

 

– Hou je aandacht bij het eten

Verschillende onderzoeken over ‘mindfull eten’ hebben aangetoond dat je automatisch minder eet wanneer je bewust je aandacht hierbij houdt. Door bewust te eten, krijg je ook automatisch de indicatie dat je al een volledige maaltijd op hebt, waardoor je dus sneller kan denken dat je genoeg gegeten hebt. Ken je dat gevoel dat je voor de tv zo een zak chips leeg eet zonder dat je het door hebt? Dat komt doordat je aandacht bij je favoriete serie ligt en niet bij die zak chips.

 

– Eet eerst je groente

Om sneller en extra verzadigd te zijn, kun je er voor kiezen om bewust veel groente te eten. Groenten vullen goed en bevatten weinig calorieën per 100 gram. Door jezelf te vullen met groente zal je dus automatisch minder broodjes eten omdat je sneller vol zit. Bovendien krijg je ook nog eens al je vitamines binnen. Een win-win-situatie dus!

 

3. Blijf sporten en ga voor extra beweging.

Tijdens de feestdagen zal je ongetwijfeld wat meer gaan eten. Een chocolaatje hier, een kerstkransje daar en dan hebben we het nog niet over dat uitgebreide drie- vijf- of wellicht zevengangendiner dat je familie heeft bereid. We raden aan om deze extra calorieën gewoon te gebruiken! Blijf gewoon lekker sporten en probeer die extra calorieën aan het werk te zetten. Als je een tijd bezig geweest bent met afvallen dan zal je merken dat je wat minder energie kan ervaren. Dit kan komen door de glycogeen uitputting in je spieren. Als jij tijdens de feestdagen wat extra’s hebt gegeten, zullen je glycogeenvoorraden ook weer wat aangevuld zijn en zal je dus misschien net wat meer kracht kunnen leveren tijdens je favoriete oefening.

Skip je home workout dus vooral niet en blijf lekker sporten!

 

Is jouw sportschool dicht tijdens de feestdagen?

Naast sporten kun je er ook nog voor kiezen om lekker actief te zijn de rest van de dag. Ga bijvoorbeeld voor een wandeling op het strand van Scheveningen of maak een wandeling van 5km door het Zuiderpark. Ander alternatief voor wandelen is natuurlijk een lekker stuk fietsen.

Als je echt wilt trainen en geen zin hebt in een wandeling, dan kan je er ook nog voor kiezen om voor je ontbijt snel een home workout te doen of een stuk hard te lopen. Genoeg opties dus om lekker in beweging te blijven en om er in ieder geval voor te zorgen dat je wat extra calorieën verbrandt.

 

4. Geniet en voel je absoluut niet schuldig.

Schuldig voelen is absoluut niet nodig en als je merkt dat jij je wel slecht voelt over de feestdagen dan kan jij jezelf de volgende vragen stellen:

  • Heb ik genoten van de feestdagen en van het lekkere eten?
  • Waar ben ik dankbaar voor?
  • Wat waren de leuke momenten?
  • Waren het waardevolle dagen?

Door bewust te focussen op het positieve zul je merken dat je al snel van dat schuldgevoel af komt. Schuldig voelen is een negatieve emotie, waardoor je ook vaak verkeerde handelingen uit gaat voeren. Denk hierbij bijvoorbeeld aan overcompenseren waardoor jij in een neerwaartse spiraal terecht komt. Weinig eten kan er juist voor zorgen dat je een getriggerd wordt om te overeten.

 

Alcohol aan tafel?

Tijdens een heerlijk diner kan een lekker wijntje zeker op zijn plaats zijn, maar probeer hiermee wel uit te kijken. Alcohol kan leiden tot uitdroging en tot een flinke hoofdpijn de volgende dag. Om deze kater en/of uitdroging te voorkomen, is het van belang om voldoende vocht binnen te krijgen. Wissel je wijntje dus niet af met een biertje maar neem af een toe een goed glas water. Een andere tip die we je mee willen geven is het eten van voldoende groente en fruit.

 

5. Pak de draad weer op.

Wat ik je aanraad, is dat jij zo snel mogelijk de draad na de feestdagen weer oppakt. Het is echt niet erg dat jij wat meer gegeten hebt en ik hoop zelfs dat je ervan genoten hebt! Door de draad weer op te pakken, blijf je er niet in hangen en kan jij gewoon weer actief bezig zijn met je doelen.

Ben je een paar kilogram aangekomen door de feestdagen? Dan is dit hoogstwaarschijnlijk vocht en dit zal je lichaam vanzelf weer ‘recht’ trekken de komende dagen. Pak je voeding en training gewoon weer op en je zult zien dat je gewicht vanzelf weer zal dalen.

 

Een aantal tips om de draad weer op te pakken:

  • Bereid je eten voor
  • Plan je sportmomenten in
  • Ga in de middag voor een extra wandeling
  • Geef prioriteit aan je nachtrust
  • Volg je plan en streef je beoogde doelen weer na

Er zitten 365 dagen in het jaar dus deze twee à drie dagen gaan echt niet je progressie of gezondheid in de weg zitten. Het is belangrijker om te kijken wat jij die andere 363 dagen doet dan te balen over die paar dagen in het jaar dat jij meer eet dan je schema je voorschrijft.

Deze dagen draaien om gezelligheid, dus het belangrijkste wat jij moet doen is vooral genieten! Het komt echt weer goed want een gezonde levensstijl hangt niet alleen van 2-3 dagen af. Blijf altijd kijken naar het grotere plaatje en probeer te handelen naar datgene wat voor jou belangrijk is.

Bij Body-Inverso werken we aan een duurzaam resultaat en focussen onze personal trainers zich vooral op het aanleren van gezonde gewoontes.

 

Wil jij ervaren wat het is om te trainen onder onze begeleiding in een exclusieve PT-studio?

Laat dan hier je gegevens achter voor een proeftraining.

Vond je het interessant? Deel het!

 

Lees ook onze andere blogs

voordelen van krachttraining

Wil jij beginnen met krachttraining of wil je meer informatie over krachttraining? In deze blog bespreken onze personal trainers 5 voordelen van krachttraining. Na het lezen van deze blog weet jij hoe belangrijk krachttraining is.

Tips om je voornemens van 2021 vol te houden

Wil jij dat je voornemens van 2021 een succes worden? In deze blog geeft onze personal trainers tips om je voornemens dit jaar wél tot een succes te brengen.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

trainer Joshua helpt een klant tijdens een personal training sessie

ADRES

Oude middenweg 229A
2491 AG Den Haag

Gratis parkeren

OVER BODY INVERSO

Over Body Inverso

contact

trainers